fredag 23 mars 2012

KARLAKARLAR OCH ANDRA

I Sherwoodskogen finns bara plats för en sorts män, de solidariska. Man behöver inte vara
den starkaste, men man måste arbeta för det gemensammas bästa. Om någon sedan kan
träna upp sig i en eller annan specialitet, stångfäktning, bågskytte eller något liknande, så
är det naturligtvis en fördel. Om alla har denna solidaritetskänsla, kan vi överleva här ute
i skogen, oavsett vad fogden hittar på.

Beskriva en kvinna har många gjort
och superlativer det krävt
om karlfolk det finns ej så mycket sport
i frågan just ingen har grävt.

En riktiger karl är en karlakarl
i frågan det enighet finns
jag rätt många sorter på listan har
få se nu hur många jag minns.

Har hår på sitt bröst och han spottar brunt,
är detta en rättskaffens karl?
Schabloner naturligtvis kan va´ strunt
om mycket i huv´et han har.

En grupp, macho-männen, har kort stubin
velourmännens motsats de är
en macho har gott om adrenalin
velourkläder mjukisar bär.

Och mansgrisen lever ett märkligt liv
han kräver support varje stund
sin fru ger han orsak till invektiv
för hon hinner knappt få en blund.

Och rollen som tuffing tycks många ha
de sannolikt vill ge igen
en oförätt kan kanske orsak va´
ej lätt med en sådan bli vän.

En kategori som är ganska ny
i mörkret där fanns dom förut
nu fjollor och homos passerar revy
de sköter dock sitt, absolut.

Politiker är nog en egen art
och män dominerar ju här
för väljarna är det ju uppenbart
enormt stora egon dom är

De saknar all styrsel när stormen går
som kameleonter de är
och bara de medhåll i pressen får
de ändrar lätt färgen de bär.

Jag tror det får räcka, jag slutar nu
men sannolikt finns det nog fler
"Bär in lite ved", säger då min fru,
jag mig bort till vedbon beger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar