söndag 1 april 2012

VILTOLYCKAN

Ett rådjur blev påkört utav en bilist
och kroppen den for ut på gärdet
den olyckan fick då ett efterspel trist
när grannen mig frågar om värdet

För gärdet var mitt där nu rådjuret låg
och grannen han ringde polisen
i kroppen han nog mycket köttvärde såg
beklagligtvis var jag novisen

Intresset han visar det smittade mej
i andanom hägrar fileér
jag forskar i saken och fann att det ej
var läge för egna ideér

Här gällde nu lagen att markägaren
blott hälften av kroppen får taga
och resten av djuret det tillfaller den
som innehar rätten att jaga

Med jakträtt så avses den mark varifrån
som rådjuret sprang ut på vägen
med avsevärd möda och per telefon
jag hittar en man, ej förlägen

Med motorsåg hämtar han genast sin bit
min dröm om fileér den blekna
och grannen han kallade slaktaren dit
för mig var det enkelt att räkna:

En halva för jakträtten den gick ju snart
sen grannen får hälften av resten
en kvarts bit av kroppen till slaktar´n så klart
och markägar´n blir blåst på festen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar