fredag 9 november 2012

BAROMETERN

Jag köpte en stor barometer en dag
utav en rätt mörkhyad herre,
en lång tid därefter så upptäckte jag
den visade galet, dessvärre

På eftermiddagen en fredag han stog
på torget med denna sin vara,
när jag gick förbi, i min rockärm han drog
och snart var jag fast i hans snara

Den satt på en träplatta, kanske av teak
tillsammans med två stycken andra,
han högtidligt lovar att den var unik
min blåögdhet fick jag sen klandra

Längst uppe på plattan han visade att
där satt det en snygg termometer,
och mätarn som nedtill på teakbrädan satt
han påstod var en hygrometer

På landet, jag tänkte, jag grejen kan ha
och köpte den utan att pruta,
kanhända i båten, så så tänkte väl jag,
jag sätter den i ´min kajuta

Nåväl, instrumenten jag forslade hem
och lade dem uti en låda,
först månader senare granskar jag dem,
mitt köp det var märkligt att skåda

Den enda fungerande mätaren är
beklagligtvis blott termometern,
attrapper i övrigt, jag gormar och svär
en leksak var den barometern

Jag lugnade ner mig, blev sorgsen och stum,
behandlar man så konsumenten?
Sån´t händer om blott man är tillräckligt dum
som minne jag spart instrumenten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar