fredag 29 november 2013

HATTAFFÄREN PÅ PICADILLY

Liksom många i Sverige jag medlemskap har
i föreningar, ordnar och gillen
så till möten med dessa det händer jag far
mest för samvaron, snapsen och sillen.

Etablerade sällskap med anor det är
håller noga uppå etiketten,
annorlunda är klubben där herrarna bär
speciella små mössor med brätten.

För ett medlemskap har man som krav numro ett,
att en Hunter man hämtat från Blackpool,
detta flygplan, ett ensitsigt överljudsjet
hade utrustats med katapultstol.

Rekryteringen mager av kraven den blev,
och ibland väckte klubben förundran,
men ett syfte man inte i stadgarna skrev
var för flygningen allas beundran.

Så på mötena pratades bara om flyg,
enligt stadgarna skall man då bära,
Sherlock Holmes-mössa, skärmad och av rutigt tyg
som vi buro till flygningens ära.

Så vid nästa besök uti London jag gick
till en hattaffär, centralt belägen,
jag var osäker på mössans namn så jag fick
några frågor som gör mig förlägen.

Det var sannolikt Londons förnämsta affär,
Picadilly var gatuadressen
och butiken den andas förnäm atmosfär,
expediten bar förmiddagsdressen.

Som nu tveksam jag var, expediten han sa
-Do you want it for fishing, sir?
Jag förnekar att därtill jag mössan skall ha
-Do you want it for hunting, sir?

Även det jag förnekar, men inser det lär
vara bäst om för frågor jag duckar,
jag får pröva att säga precis som det är
-No, I  want it for drinking, jag suckar.

Ja, han log faktiskt matt, snart han hittar en hatt
med en skärm både fram och därbak,
jag fick lära mig, Deerstalker, hette min skatt
och till Blackpool jag for med min sak.

Robin





1 kommentar:

  1. Tjusigt det blivit här på bloggen med inte bara en utan flera bilder till samma inlägg... :)
    Vi ses hälsar Elin&Matte

    SvaraRadera