tisdag 3 december 2013

HOS DEWARS OF PERTH

Jag har varit och sett på en whisky-fabrik,
det var Dewars i Perth, den var helt magnifik.
Uti Skottland den låg
och jag kommer med tåg
ifrån golfspelets stamort i världen,
i St Andrews vid Edinburgh är den.

Ifrån små brännerier man råvaran fick
och en strid ström av tunnor från dessa det gick.
Denna råsprit man tar
häller i stora kar
och rör om till en jättelik blandning,
och så vidtar en märklig förvandling.

För nu träder han fram denne rödnäste man,
 mr Dewars of Perth, ingen annan det kan,
blandar till så det blir
ljusbrunt livselexir,
som han ger rätta smaken och färgen,
det receptet har mannen i märgen.


Som en mästerkock går han så värdig och tjock
och han avsmakar drycken i kritrandig rock.
Men hans näsa är röd
varslar om tidig död,
mannens uppgift man ärver i släkten,
här hos Dewars är han arkitekten.

I förseglat kuvert i ett valv har man lagt
ett recept som är hundra år gammalt, man sagt.
Det är Dewars klenod
där beskrivs den metod,
som nu mannen förvarar i minnet
när han tillreder whiskyn och ginet.

När besöket var slut och jag ämnade gå                                 VARNING
på White Label han bjöd mig att provsmaka då.                    White Label bör inte säljas till
En helt underbar tår,                                                                barn under 18 år.
sent jag tackar och går,
när jag kände jag druckit tillräckligt
och min näsa var röd så förskräckligt.

Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar