onsdag 2 april 2014

APRIL









I April gläds vi åt barmarken, fröjdas åt blåsippan
och att vitsippan börjar skjuta skott. Vi tvättar
fönster, plockar pinnar, äter ägg, väntar på Valborg.

Dagen är över fjorton timmar lång i Skåne, nära fem-
ton timmar i Svealand, gott och väl sexton timmar
i det snöiga Lappland.

Men ingen kan säga oss varför det heter april. Det
latinska adjektivet apricus betyder soligt och har
gett frukten aprikos dess namn, men det är högst
osäkert om det också har med april att göra. Det
latinska verbet aperire betyder öppna, men det är
ovisst om det kan ha något att göra med april. Någon
romersk gud som heter något liknande tycks aldrig
ha existerat.

BONDEPRACTICAN (tryckt i år)

April månad säger
,
April månad kallar man mig.
Att plöja och så lärer jag dig.
Jag låter slå nu min Median,
Att jag min sundhet hafva kan.

I april månad skall man bruka en god drick, som gifver människan ett sundt lif: Rättika och
Kabutz skall man icke öfverflödigt bruka, förty de gifva ondt flott. Man må väl låta Medianen
och sätta koppor.
Källor: Alf Henriksons Allt är möjligt och Bondepractican

1 kommentar:

  1. här bloggas det ser vi, det måste innebära att allt fungerar igen nu? hälsar elin o bosse

    SvaraRadera