fredag 29 augusti 2014

LIMERICKDAGS



Det var länge sedan vi presenterade någon limerick i denna blogg. Här kommer nu några stycken
ur Börje Cronas " Stora Limerickboken ". Huruvida han skrivit alla limerickar själv är inte känt.
I den här branschen lånar man friskt av andra, vilket är tillåtet. Helst bör man naturligtvis uppge
varifrån man fått alstret. I Stora Limerickboken finns drygt 200 limerickar. Har Börje Crona
skrivit alla själv är ju det i så fall en ansenlig prestation.

GOTTRÖRA

Om en tågresenär i Gottröra
som hade ett hål i sitt öra
konduktören sa hett:
Han var utan biljett,
vad farao skulle jag göra?

KLARA

Jag knöt, sa en flicka i Klara,
en knut på näsduken bara
för att när jag den såg
genast komma ihåg
någonting, vad det nu kunde vara.

GAMMAL OST

Gammal ost, sa en köpman i By,
smakar mycket bättre än ny.
I lagret jag har
några bra exemplar
men tyvärr så har en lyckats fly.

JEAN FRÅN CANNES

Mamman till Jean från Cannes
sa: Nog är det konstigt, minsann.
Det sägs pojken har
många drag från sin far
men jag tycker han liknar min man.

ELBILEN

En uppfinnare ifrån Sil
har framställt en eldriven bil.
Den går ganska bra
men den sladd den ska ha
kostar 12 000 kronor per mil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar