tisdag 9 juni 2015

ORDNING I KLASSRUMMET


I Sherwoodskogen har vi en bekant som är rektor i en högstadieskola. En kväll satt vi och talade
om den dåliga ordningen i de svenska skolorna och passade då på att fråga vår rektor: "Hur kan
ni tillåta att eleverna har mössor på sig i klassrummen under lektionerna?" Hans svar var i
högsta grad förvånande:"Vi tycker inte att mössor är något att ta strid om". Han kunde lika
gärna ha svarat att ordning i klassrummet intresserar  mig inte, det är lärarnas sak att klara den
saken. Är det förvånande att så många lärare hoppar av?  Utan stöd från sina skolledningar
blir uppgifterna alltför betungande.
Förre utbildningsministern Jan Björklund
arbetade intensivt för att få ordning och reda i
skolklasserna. Han insåg att ett bra utbildnings-
resultat kräver lugna och ordnade förhållanden
i klassrummen.
När alliansregeringen lät utreda frågan var sossarna
varken för eller emot. Skoltalesmannen Ibrahim
Baylan menade att frågan bara var symbolpolitik..
Den nuvarande, Gustav Fridolin, gav samma svar
i våras.
Men nu handlar det om mobilerna. Skall eleverna
få ha dessa med sig på lektionerna?
Statsminister Löfvén vill nu införa mobilförbud i
klassrummen, ett initiativ som verkar välbefogat.
Telefonerna erbjuder alldeles för svåremotståndliga
möjligheter till verklighetsflykt. Detta gäller även
vuxna. I Sverige har vi mötesfnatt. Vid långa
sammanträden blir mobilen räddningen. De älskade
mobilerna blir lätt tidstjyvar för både vuxna och
barn. Många föräldrar hävdar att mobilförbud kränker
integriteten. För barnen är dock föräldrar som ringer
ett stort koncentrationsproblem liksom för barnen
som ringer föräldrarna på deras jobb och pladdrar.
Men nu tycks Löfvén följa Jan Björklund i spåren.
Förvisso kommer mobilerna att kunna användas för
utbildningsändamål, men ännu behärskar vi inte den
tekniken.

Ordning och reda
fritt surf på freda - när det ringt ut.

Underlag: Ledarskribenter Expressen och Aftonbladet
                 Tankesmedjan Sherwoodskogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar