torsdag 3 december 2015

SM I SNAPSVISOR


Vin och sprithistoriska muséet har samlat dryckesvisor sedan 1992. Spritmuseum har nu tagit
över den verksamheten. Resultatet har blivit en databas med över 9000 visor, en siffra som
ständigt ökar.

Spritmuseum anordnar varje år svenska mästerskap
i snapsviseskrivning. Några exempel på visor från
tidigare år och från i år presenteras här nedan.

Det är en gammal tradition att sjunga dryckesvisor.
Under medeltiden kallades det rituella skålandet
"minne", och minnesvisor sjöngs bland annat på
gillen och bröllop. Det var först på 1800- talet
som snapsvisesjungandet spred sig, och då främst
bland studenter och i nationsliv, ofta med mans-
körer. Från 1920-talet har det tryckts snapsvise-
böcker regelbundet.

Exempel på SM - alster från 2013.

REGNSKYDD
Mel: Apladalen i Värnamo

Nu kommer regnet, sa vädergubben
Nu skyfall hotar att dränka nubben
Till paraplydrink får den kläs ut
Men hellre det än att den spä´s ut.
/Bosse Freij, Helsingborg

ALZHEIMERGÖKEN
Mel: Kors på Idas grav

Lite Alzheimer det har väl alla fått
När till mogen ålder äntligen man nått
Men, såvitt som jag kan minnas,
gör det ej ett enda smack
Så ta mer av va-de-va som nyss vi drack.
/Arne Brun, Lund

TOPP-TRION VID  SM 2015.

 De skulle alla kunna sjungas till melodin:
Skånska slott och herresäten.

 HELLRE VA´ BLYG, (segrare)


Att sjunga till supen som just blev serverad
Det gör mig besvärad och blyg och generad
Men hellre va´blyg för gemenskapens skull
än dricka i smyg och bli hemlighetsfull.
/Anders Byström, Kärrtorp

FUMMEL PÅ PADDAN (tvåa)

Jag fumlat på paddan och lajkat en snubbe
Jag kanske har tagit mig mer än en nubbe
Här är han på trappan, och vad gör jag nu?
Jag tar mig en nubbe  och ringer hans fru.

DRYCKESTRADITION (trea)

Det borde va´mer tradition omkring drycker
Nu styrs det för mycket av trendiga nycker
Som Yoghurt och is-té och smoothies och läsk
Jag föredrar OP och Herrgård och Bäsk.
/Anders Bladh,  Sollentuna

Underlag: Spritmuseum

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar