lördag 20 februari 2016

BOTKYRKA KYRKA - ETT LIVSÖDE




Åker man till Stockholm längs E4 söderifrån passerar man Botkyrka kyrka, ungefär där
morgonköerna brukar börja i höjd med Hallunda och Alby Ett något annorlunda livsöde
fick delar av sitt avslut i den här kyrkan.

Huvudpersonen i den här historien hette Arne Mohlin. Han föddes 9 oktober 1909 i
Engelbrekts församling i Stockholm. Han valde tidigt officersyrket och blev fänrik i
Fortifikationskåren 1930. Vid krigsutbrottet 1939 var han kapten År 1944, då den här
historien egentligen börjar, skulle han tillsammans med några andra officerare göra en
rikstäckande inspektion av militära förråd. De sista förråden som skulle inspekteras låg
på Gotland.


BÅTRESAN
Bohlin och övriga hade bokat plats på SS Hansa, som skulle avgå från Nynäshamn
23 november 1944 klockan 2345.
Vädret var dåligt, vindstyrkan låg runt 15 meter per sekund, temperaturen i luften och
vattnet var cirka 4 grader och det föll regnblandad snö.
I vanliga fall tar överresan sju timmar,  men med hänsyn till vädret torde den nu komma att
ta åtta till nio.
Hansa lämnar Nynäshamn fullt upplyst och med en stor svensk flagga målad på fartygssidan
0557 träffar en torped främre delen av Hansa. Skadorna blir snabbt enorma. I hytt nr11 låg
Arne Mohlin och Ragnar Halldén och sov.

Följande berättade senare Arne Mohlin för tidningen Gotlänningen:
-"Det var i gryningen det hände, just när det började dagas.Då brukar mörkret vila som tätast.
Det är möjligt att det var en våldsam smäll, men jag hörde ingenting. Förmodligen var det
dock den som väckte min hyttkamrat, revisor Halldén och mig. Allt var lugnt och
olycksbådande tyst ute i korridoren, men vi visste att något fruktansvärt hade hänt.
Sådant känner man ju. Det var som om vi vaknat för sent".

När han kom upp på däck hade Arne Mohlin redan börjat förstå vad som var på väg att hända

"Båtens ödestimma hade slagit, mitt enda hopp om räddning  var att  kasta mig i havet.
Jag försökte göra språnget så kraftigt som möjligt, tog ordentlig sats och hoppade på
fötterna ner i virvlarna. När båten sjönk, visste jag att jag löpte fara att dras in i svall-
vågorna, med all min kraft simmade jag bort från båten".

Det tar under en minut från det att Arne Mohlin lämnar hytten tills han ligger i  vattnet.
Den andra som kommer att överleva är Arne Thuresson, andre styrman på Hansa.
Han ligger och sover i radiohytten och vaknar av att han slungats ut i havet.

De två hade turen att stöta på en livflotte i
mörkret. Klockan 1210 på förmiddagen, sex timmar
senare, blev de, totalt genomfrusna,
upplockade av sökande fartyg.

 Man vet numera att det var den ryska ubåten L-21
med kaptenen S S Mogilevskij som sänkte Hansa.
De hade varit ute på ett minläggningsuppdrag. På
hemvägen upptäcker de Hansa och avfyrar torpeden
som dödar 84 människor.
De två räddade till höger.

VAD HÄNDE SEDAN MED ARNE MOHLIN
När  han kommit i land åker han till sin syster i Eksjö.
" Arne var elitgymnast och väldigt vältränad. Och så hade
han en järnvilja. Jag är inte förvånad över att han klarade sig.
Han har två barn hemma också", säger hans syster Barbro.


DEN FORTSATTA KARRIÄREN
Arne  Mohlin gör en snabb och lysande karriär.
-Major i ingenjörstrupperna 1948
-Överstelöjtnant 1952
-Överste 1955
-Generalmajor 1961
-Generallöjtnant 1966
Han avslutar sin militära karriär som militärbefäl-
havare i Övre Norrland.

VAD HÄNDE SEDAN
Efter en del turer kommer Arne Mohlin till
Botkyrka kyrka, där han efter pensioneringen
blir kyrkvärd under många år.
Med Botkyrka kyrka börjar och slutar denna
historia. Arne Mohlin avlider 1992.

Underlag:Wikipedia
                 Sherwoodskogens presstjänst
                 Försvarsmaktens rulla




1 kommentar:

  1. Har tagit del av ovanstående om Arne Mohlin. Jag är född i Eksjö. Min
    mor kände Arne. Jag kände till olyckan som hände 1944. Han var chef
    för Ing 2 i Eksjö på 50-talet.
    Mvh Björn Steineck
    Björnj

    SvaraRadera