måndag 8 maj 2017

RELATIVITETSTEORIN


DEN ALLMÄNNA RELATIVITETSTEORIN

Aldrig mer kan jag sova lugnt
ty på följande finns det belägg:
Ju närmare jordens medelpunkt
ju fortare växer mitt skägg.
Ju tyngre på vågen jag månde stå
i badrummets morgonfrid,
ju fortare börjar sekunderna gå
av min relativt korta tid.
Ju högre från jorden jag stiger mot skyn
och tar avstånd från tyngdens lag,
ju saktare framsniglar för min syn
min åttatimmarsdag.
När jag kommer till himlen en gång och ger hals
i de övriga änglarnas kör,
så rör sig sekundvisarn inte alls
och rytmen smälter som smör.
Att det verkligen måste förhålla sig så
kan visas klart och perfekt
i ett fjortonvåningars hus eller så
medels Mössbauers kända effekt.
Ju längre jag bor inom skål och vägg
ju säkrare dör jag strax
och ju oftare måste jag raka mitt skägg
och ju förr blir det frukostdags.

Allt enligt Alf Henrikson i " Medan göken tiger".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar