fredag 30 juni 2017

JULI MÅNAD



I Juli plockar vi smultron, går och badar, bärgar vi hö, tar vi semester, firar vi fruntimmersveckan.
Men dagarna krymper till sexton timmar i Skåne, till sjutton timmar i Svealand, till ungefär
tjugoen timmar i Lappland.

Inte ägnar vi många tankar åt diktatorn Julius Caesar som
fick ge namn åt månaden juli efter beslut i romerska
senaten år 45 f. Kr.
Äran var inte alldeles oförtjänt, ty Julius Caesar
såg till att det blev ordning och reda i almanackan. Med
hjälp av astronomen Sosigenes från Alexandria stod han
oss till tjänst med den kalender som med obetydliga för-
ändringar gäller än i nästan hela världen. Vi har bara korri-
gerat den genom att ta bort en skottdag vart hundrade år -
och knappt det.

BONDEPRACTICAN- tryckt i år

JULIUS-hömånad säger:

Nu skär jag Rågen, åker hem mitt Hö,
Och det som vått är månd´ jag kringströ,
Hundedagarne gå nu an med största magt,
Därför giver jag på min sundhet akt.

I denna månad skall man ingen stark drick eller
purgans till  sig taga, vakta dig för mycken sömn
och svettebad, åderlåtande, hetan mat, och för
okyskhet, men Salvia,drick Mjölk, och Sötost
är sund.


Underlag: Alf Henriksons "Om allt möjligt" och
                 Bondepractican
               





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar