tisdag 9 september 2014

KNIVAR OCH PARAPLYER

Att komma ombord på ett flygplan numera är en ganska omfattande procedur. Bagaget
och du själv skall genomlysas. Stränga regler finns för vad som får finnas i ett
handbagage  Knivar och liknande föremål är naturligtvis strängt  förbjudna att medföra,
till och med rakhyvlar händer det att man konfiskerar. Dock finns det ju vapen av alla
möjliga slag som vanligt folk går omkring med utan att fundera särskilt över det.

KNIVAR OCH PARAPLYER

Förbjudet det numera blivit
i väskan förvara en kniv
en lagtext om det har man skrivit
till skydd för besättningens liv.
För länge sen skulle jag fara
till London, då plötsligt man såg
i väskan en livsfarlig vara,
min schweiziska fickkniv där låg.

Det verkar som myggor man jagar
och ej elefanterna tar
respekt skall man visa för lagar
dock tuffare vapen man har.
Ta mitt paraply som exempel
jag bär det helt lagligt omkring
kalotten den bär på en stämpel
som utgör reklam för nå´nting.

Den är av den typ som skall tryckas
ihop, så den blir ganska kort
med den min portfölj kan bestyckas
var gång som med den jag går bort.
Liksom en harpun den fungerar
och handtaget är ganska hårt
dock skotten jag ej kontrollerar
att avfyra är ganska svårt.

På T-banan satt jag och läste
portföljen på golvet den stog
då plötsligt harpunskottet fräste
iväg, och i taket den tog.
Det blev ganska upprört och bråkigt
jag sade, ni skall er ej bry,
för skottet, det är ju rätt dråpligt,
det är ju blott min paraply.

Så därför jag menar att lagen
om knivar bör utökas, ty
likväl bör dom tagas i kragen
som innehar ett paraply.

RB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar