torsdag 2 april 2015

APRIL


I april gläds vi åt barmarken, fröjdas åt blåsippan, tvättar fönster, plockar pinnar och grenar
och lägger på majbrasan, äter ägg och väntar på Valborg.
Dagen är över fjorton timmar lång i Skåne, nära femton timmar i Svealand, gott och väl
sexton timmar i det snöiga Lappland.
Men ingen kan säga oss varför april heter april.
Det latinska adjektivet apricus betyder solig och
ingår i ordet aprikos, men det är högst osäkert
om det också har med april att göra. Det latinska
verbet aperire betyder öppna, men det är ovisst
om det kan ha något att göra med april. Någon
romersk gud som heter något liknande tycks
aldrig ha existerat.


BONDEPRACTICAN(utgifven i år)

April månad säger:

April månad kallar man mig,
Att plöja och så lärer jag dig,
Jag åderslår min Median,
Att jag min sundhet hafva kan.

I April månad skall man bruka en god drick som
gifver människan ett sundt lif: Rättika och Kabutz
skall man icke öfverflödigt bruka, förty de gifva
ont flott. Man må låta Medianen och sätta koppor.

Underlag: Om allt möjligt av Alf Henrikson
                 Bondepractican

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar