lördag 11 april 2015

FRANSISCO GOYA Y LUCIENTES

GOYA

Fuendetodos är en utarmad spansk by som består av stenkyffen och dammiga vägar, som
klänger sig fast på Aragoniens bergigaste och mest isolerade sluttningar nära Zaragosa.
Här föddes Fransisco Goya Y Lucientes 1746. Fadern var förgyllare och modern Gracia
var från en lågadlig familj och ägde huset där familjen bodde.



1756 flyttade familjen till  Madrid.
Några år senare  skrev han in sig i en                                       skola ledd av Bayeu, som                               hade ett relativt högt anseende  i
Madrid. När Goya var 27 år gifte han
sig med sin lärares       syster Josefa.
Detta kom att underlätta för honom
i karriären. Han fick härigenom
anställning som tecknare vid den
kungliga Gobelängfabriken, och
hans karriär tog fart.                  

MÅLERIET
En Maja i Spanien är en kvinna av folket.    
Goya målade flera Maja-motiv, en del             hör till hans vackraste målningar,
till exempel kvinnan ovan till höger..
Kvinnor ur alla samhällsskikt
förekommer bland Goyas motiv.



GOYA SOM PERSON
Goyas huvudsakliga styrka låg i hans orubbliga
och målmedvetna hängivelse till konsten. Nästan
inga världsliga händelser kunde distrahera hans
pensel. Goya var alltför spansk och full av liv
och nära folket för att inte uppskattas. Hans
tekniska färdighet gjorde det lätt för honom att
arbeta fort. Det tog honom endast fyra månader
att måla fresken i vallfartskyrkan Nuestra Senora
del Pinar, en yta nära 100 kvadratmeter.

KARRIÄRENS FORTSÄTTNING
1780 antogs Goya vid San Fernando-akademien.
Där visade man inget större intresse för hans konst
men det gjorde däremot aristokratin som överöste
honom med uppdrag och förmåner. Goja hade ett
enastående synminne. Efter ett strövtåg på smågator i
Madrid kunde han återge det livliga och färgrika
gatulivet i glada och lysande bilder.
 Goya målade som sagts ett flertal
Maja-motiv. Kvinnor ur alla samhällsskikt förekommer
bland hans porträtt, men han hade förkärlek för enkla
kvinnor av folket.

KRIGETS FASOR
Allteftersom tiden gick blev Goya allt känsligare för
fasorna i den värld som han levde i. Inkvisitionen
härjade. De mänskliga lidandena skrämde honom.
Han blev djupt uppskakad av tygellöst våld och det
raseri som han sett i det spansk-franska kriget.
Barbari, korruption, elände, dårskap, feghet, var
monster som ständigt jagade honom. De styrde
hovet, prästerskapet, folket, alla,  i hela landet.
Även om hans liv blev framgångsrikt även fortsätt-
ningsvis, han blev rik och respekterad, skrämdes
och skakades han av livets grymma skådespel. Han
hatade ondska och orättvisa av hela sitt hjärta, även
om det stimulerade hans fantasi.
På äldre dagar drabbades han av en sjukdom som
gjorde honom döv, men det hindrade honom inte
att fortsätta att måla.
Goyas ögonvittnesskildringar av mardrömsåren som
Spanien fick genomlida under krigen visar hur kriget
frigör det djuriska hos människan. I sina fasansfulla
framställningar visar han enbart offren och han
framställer en ångestmättad medkänsla med dessa
.

DET SPANSKA KUNGAHUSET
Karl IV blev spansk kung 1789. Han fattade starkt
tycke för Goya och utnämnde honom till kammar-
målare och 1789 fick han titeln förste hovmålare, vilket
i praktiken betydde förste målare i Spanien.

GOYAS DÖD
Goya dog den 16 april 1828, 82 år gammal. Hans stoft
nådde inte sin sista viloplats i Spanien förrän 1919.


Underlag: Bonniers Konstlexikon




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar