söndag 10 februari 2013

DEWARS OF PERTH

Jag har varit och sett på en whisky-fabrik
det var Dewars of Perth, den var helt magnifik
uti Skotland den låg
och jag kommer med tåg
ifrån golfsportens stamort i världen
i St Andrews vid Edinburgh är den

Ifrån små brännerier man råvaran fick
det en strid ström av tunnor från dessa det gick
denna rågsprit man tar
häller i stora kar
och rör om till en jättelik blandning
och så vidtar en märklig förvandling

För nu träder han fram denne rödnäste man
mr Dewars of Perth, ingen annan det kan
blandar till så det blir
ljusbrunt livselixir
som han ger rätta smaken och färgen
och receptet har mannen i märgen

Som en mästerkock går han så värdig och tjock
och han avsmakar drycken i kritrandig rock
men hans näsa är röd
varslar om tidig död
mannens uppgift man ärver i släkten
här hos Dewars är han arkitekten

I förseglat kuvert i ett valv har man lagt
ett recept som är hundra år gammalt, man sagt
det är Dewars klenod
där beskrivs den metod
som nu mannen förvarar i minnet
när han tillreder whiskyn och ginet

När besöket var slut och jag ämnade gå
på White Label han bjöd mig att provsmaka då
en helt underbar tår
sent jag tackar och går
när jag kände jag druckit tillräckligt
och min näsa var röd så förskräckligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar