Hur många är vi inte som åkt den långa vägen
till Puttgarden, via Rödeby på Lolland, för att
köpa öl och andra drycker i det flytande varu-
huset i Puttgarden på Fehmarn. Köpte man
ganska mycket kändes det som att resan lönade
sig rent ekonomiskt. Naturligtvis var det ju inte
så om man lägger till kostnader för bil, bränsle
och färjor. Men riktigt trevliga utflykter var det
ju. Turades man om att köra kunde man ju göra
resan på ett dygn uppifrån Mellansverige.
Men nu stundar nya tider.
Nästa år börjar arbetena på den nya, 18 kilometer
långa, tunneln mellan Rödebyhavn och Fehmarn.
Det blir en så kallad sänktunnel för bilar och tåg
och blir i sitt slag den längsta i världen.
En fabrik, stor som 420 fotbollsplaner, skall byggas i Rödebyhavn. I fabriken skall tunnelelement
gjutas. Dessa skall sedan föras ut och sänkas till botten i en grävd ränna och fogas ihop.
På en sträcka av sex kilometer är vattendjupet mer än 25 meter och på det djupaste 30 meter.
Detta innebär att botten på tunneln ligger på 44 meters djup.
Risken för katastrofer är liten. Ventilation leder rök ut ur tunneln och tar in frisk luft bakifrån,
så att inte gaser sprider sig till områden med trafikanter eller räddningspersonal. Samtidigt
hindrar sprinklers eller vattenånga eld från att sprida sig.
Statistiskt sett inträffar katastrofscenarier sällan. Mer än 50 miljoner fordon har passerat
Öresundstunneln på 13 år. En brand har inträffat och den släcktes med en handeldsläckare.
Ljuset i tunneln blir grönt men varierar något. En fart på 110 km/tim medges för biltrafiken.
År 2021 beräknas tunneln stå klar. Under arbetstiden blir det färja som vanligt.
Dessvärre har nog många av oss äldre slutat att dricka öl vid den tidpunkten.
Källa: Illustrerad Vetenskap nr 6/2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar