måndag 6 juli 2015

ATT BESÖKA EN FLYGDAG


Vi är några stycken i Sherwoodskogen som har ett stort flygintresse. När det var dags för årets
stora flygdag måste vi naturligtvis åka dit. Vi planerade resan noga så att vi skulle komma fram
till flygplatsen i tid. Det blev därför en tidig avresetid. Ju närmare flygplatsen vi kom desto
tydligare blev det att vi  delade vårt flygintresse med tusentals andra. Trafiken tätnade alltså.
Vi hamnade i en bilkö som sakta kröp fram. Sista milen till flygplatsen tog två och en halv
timme att avverka!
När vi så småningom hittat en p-plats hade
uppvisningarna redan börjat. Den första timmen
fick vi se de modernaste flygplanen som för
närvarande är i tjänst vid förbanden. Det är kolossa-
la, pilsnabba kraftpaket som alstrar ett fruktansvärt
motordån, smärtsamt för ett oskyddat öra. När de
genomför sina uppvisningar försvinner de snabbt
upp till höjder där de knappt kan urskiljas, men
motordånet dallrar länge kvar och ligger långt bakom
flygplanen.. Har man sett och hört detta några gånger
tycker man faktiskt att det kan räcka.
Ett spektakulärt inslag var emellertid när ett av dessa
plan flyger in över fältet med relativt låg fart och
ett mycket högt nosläge. Mitt över fältet ökar det
motoreffekten till max, höjer nosen rakt upp och
och accelererar snabbt i en lodrät stigning och
försvinner utom synhåll med ett fruktansvärt dån
från motorerna.

Men några gamla trotjänare visades också i luften,
hela tiden inom synhåll. Det var behagligt att se och
uthärdligt att höra.
Dessvärre visades ingen förbandsflygning av högre
klass där förarskickligheten helt kommer i förgrunden.

Hemresan blev minst sagt lika besvärlig som ditresan.
Drygt två timmar tillbringade vi i en bilkö som sakta
kröp framåt på dåliga grusvägar innan vi var ute på
asfalterad väg igen där köerna löstes upp.

Enligt lokalpressen besöktes flygdagen av närmare
50 000 människor, kanske 20 000 till 25 000 bilar.
Trafiksituationen var alltså kaotisk, minst sagt.
Skall det arrangeras flygdagar av den här storleken
i fortsättningen måste trafikfrågorna sättas i fokus
på ett helt annat sätt än vad som tydligen var fallet
den här gången.

Även om vi i Sherwoodskogen har flygintresset kvar
kommer det nog att dröja innan vi besöker en sådan
här flyguppvisning igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar