tisdag 26 juni 2018

PORTFÖLJBÄRARE


                                                             PORTFÖLJBÄRARE
Ämnesvalet kan i förstone tyckas vara något trivialt. Men vid närmare eftertanke kan
det kanske ändå bli nog så intressant. Detta skrevs på 1980-talet, men ämnet torde väl i
huvudsak ha samma bärighet nu som då.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Damer bär handväskor, herrar portföljer
ofta jag undrat  vad sådana döljer, 
doktorsavhandling är ämnet nog värt
vad genom åren i dessa man bärt.
Jobb och personlighet, vanor, rutiner
äter de lunch eller blott apelsiner
ska de på bolaget när de går hem
allsköns pinaler nog bäres av dem.

Själv har jag erfarenheter av detta
något i ämnet jag tänkte berätta.
Storleken har viss betydelse här
säger rätt mycket om folks karaktär.
Människotyper som allt skall bestyra
köper portföljer rätt stora och dyra
samma med männen som gör karriär
stora och skinnklädda saker de bär.

Fackböcker, tidskrifter vill de studera
har ambitioner att lära sig mera
utrymme krävs ju för allt sådant där
papper från jobbet de dessutom bär.
Aningen äldre kan prioritera
mindre behov har de att transportera
deras portföljer kan bli ganska små
småinköp, matlådor plats dock skall få.

När de blir äldre, portföljen blir liten
status det är om den är ganska sliten
tidning, kalender, en bok, knappast mer
allt som i denna portföljen går ner.
Cheferna lärt sig att allt delegera
jobben i allmänhet därför fungera
pendlar som regel med buss eller tåg
sällan en bärande sådan man såg.

Ungdomen saknar  ju numera normer
deras bagage tar sig märkliga former
baggar och ryggsäckar bär man omkring
ofta de utgör reklam för nånting.
Alltid jag tillhört portföljbärarlaget
fram och tillbaka, jag aldrig släppt taget
nu, sent omsider, jag fattat beslut
allt som jag bärt på skall nu rensas ut.

Alla som vill kan ju lätt kontrollera
aldrig jag bär på portföljen numera
dock har jag insett en länk nog den var 
hemmet och jobbet den hopfogat har.
Inte var det som jag bar på så viktigt
bärandet kändes ändå ganska riktigt
nu har jag fattat ett viktigt beslut
jobbet det måste ju nå´n gång ta slut.

Underlag: Eget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar