lördag 27 april 2019

JURIDIKEN I TRAFIKEN


Dessvärre tycks det vara så att ju större resurser polisen får, desto mer satsar man uppen-
barligen på trafikövervakning. Det vore naturligtvis lämpligare att satsa på den tunga
brottsligheten, rån, stölder, misshandel, kvinnofridsbrott, skjutningar och knarkhandel.
Procenten uppklarade brott är fortfarande uppseendeväckande låg för alla ovan uppräk-
nade brottstyper.
Kan det möjligen vara så att vägtrafikanterna är lättare att handskas med och därför,
kanske omedvetet, prioriteras i arbetet? Det bättrar på statistiken och statskassan
tillförs "frikostiga" bötesbelopp. 
Så höga belopp som det nu är fråga om kan
 vara svåra att klara för många, medan de
välsituerade bara betalar och kör vidare.
Vi måste komma ihåg att en fortkörning inte
alltid behöver vara ett "brott". En stunds oupp-
märksamhet på en vägskylt kan räcka, och de
är ganska många numera.
Man frågar sig om de här bötesnivåerna har
varit föremål för seriös behandling. Är de grans-
kade av ett riksdagsutskott eller är de bara en 
produkt mellan tummen och pekfingret av någon
i Trafikstyrelsen eller på Åklagarämbetet.
Se här nedan, skall vi verkligen stillatigande
acceptera detta?

BÖTER VID TRAFIKFÖRSEELSER
Fortkörning
På 50-väg  1-10 km/t för  fort       2000kr
                  över 30 km/t                4000kr och körkortet i fara
Snabbare vägar  1-10 km/t            1500kr
                          31-35 km/t           3600kr och körkortet i fara

Skyddsutrustning
Ej använt bälte                               1500kr
Ej kollat att passagerare an-
vänt bältet.            Vuxna               1500kr
                              Barn                  2500kr
Ej an vänt hjälm                              1500kr

Rödljus, stopp- och väjningsplikt
Kört mot rött med bil                       3000kr
  -"-     med häst                                1500kr
Ej stannat vid stoppskylt, bil             2500kr
  -"-           med cykel                         1000kr
Ej stannat för gående, bil                   3000kr
  -"-                        cykel                    1500kr

Däck
Mindre än 1,6 mm sommardäck               1200kr
  -"-            3 mm vinterdäck                      1200kr
Ej använt vinterdäck när det krävs
1/12 till 31/3                                               1200kr
Kört med dubbdäck 16/4 till 30/1
om det ej är vinterväglag                             500kr

Utrustning
Baklyse ur funktion, bil                                    1600kr
Framlyse defekt, bil                                           1600kr
Kört utan lyse i mörker med bil                         1200kr

Övrigt
Skjutsat på cykel                                                500kr, båda får böta
Omkörning vid omkörningsförbud, bil              3000kr
Ej blinker vid sväng, bil                                      500kr
För nära framförvarande,bil                               2000kr

Släpvagn och last
Böter bestäms beroende på hur procentuell övervikten är.
Vid övervikt mer än 50% skickas ärendet till åklagare. Körkortet i fara.
Vid lägre övervikt för släpvagnsvikt, axeltryck och boggitryck gäller
ungefär följande:
1-20%    2000kr
21-30%  2500kr
31-40%  3000kr
41-50%  4000kr
Vid högre värden skickas det till åklagare, Körkortet i fara.

Det bör observeras att man kan dra in körkortet av en lång rad orsaker som inte alls
behöver ha med trafik att göra.

Vad sägs om den här listan? 

Underlag: Transportstyrelsens hemsida mm

En kommentar: Enligt bloggredaktörens uppfattning lever Transportstyrelsen ett eget liv,
över polis och medborgarna som de är satta att betjäna och helt utan "Fingerspitzgefuhl".
Om 8 bilister av tio kör för fort på ett visst vägavsnitt (här skulle vi kunna få in massor
med böter, sade en polischef om trafikläget vid norra länken), skulle detta faktiskt kunna
bero på att maxfarten är för lågt satt på det här vägavsnittet! Eller är nästan hela befolkningen
fartdårar?  Huruvida dårarna finns på vägen eller någon annanstans, vill vi låta vara osagt. /Bloggredaktören

                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar