tisdag 12 november 2019
HÖGFARTSTÅG
Frågan om svenska högfartståg har tidigare behandlats i dessa spalter. I dessa dagar
har infrastrukturministern Tomas Eneroth (ovan) återigen gått ut och propagerat för
sådana. Därför måste vi återigen bemöta honom i denna blogg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kostnaderna för svenska högfartståg har Eneroth beräknat till 40 miljarder SKR.
En relativt enig forskarkår gör tummen ner för detta projekt. För varje satsad
krona kan man möjligen räkna med att få tillbaka 25 öre.
FÖR- OCH NACKDELAR
Ett ställningstagande i denna fråga kräver knappast några djupgående studier, sunt
förnuft borde räcka ganska långt.
Så som Sverige ser ut, vår geografi och befolkningsfördelning, visar entydigt att en
satsning i den här storleksordningen bara kan vara aktuell på sträckorna Stockhokm-
Göteborg och Stockholm- Malmö.
Vilka är då tidsvinsterna? I grova siffror ser det ut så här, inga inbromsningar är
medräknade, sådana förlänger restiden avsevärt:
Stockholm-Göteborg, 500km Stockholm-Malmö, 600km
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tåghastighet Restid Tåghastighet Restid
200 km/t 2,5 tim 200 km/t 3 tim
250 km/t 2 tim 250 km/t 2,4 tim
300 km/t 1,7 tim 300 km/t 2 tim
Dagens tåg X2000 klarar 200 km/t. Som synes blir tidsvinsterna med högfartståg
i det närmaste försumbara på dessa korta sträckor.
Med högfartståg kan bara ett fåtal stopp göras på dessa sträckor, 2-3. Det kan därför
bli fråga om avsevärda tilltransportresor för resenärer längs färdvägen om inte bara
resenärer från våra storstäder skall kunna utnyttja tågen.
PRIORITERINGSFRÅGAN
Vårt befintliga järnvägsnät skall på ett
säkert sätt kunna utnyttjas för person-
och godstransporter. Erfarenheter från
senare år visar emellertid att nätet är i
behov av en omfattande upprustning.
Driftstopp och förseningar är numer
mera regel än undantag för tågresenär-
erna.
Många väljer därför att ta bilen till
jobbet för att inte riskera att komma
sent. Förtroendet för tågtrafiken är
allvarligt rubbat.
Vad en sådan upprustning kan kosta är inte känt, men som vanligt lär väl de verkliga
kostnaderna bli avsevärt högre än de planerade. Samma torde säkert gälla för
Eneroths planerade 40 miljarder. Förbifart Stockholm, Karolinska och Hallandsås-
tunneln blev mer än dubbelt så dyra än man beräknat. Dessvärre får vi alltså räkna
med att Eneroths beräkningar också är en glädjekalkyl.
Arbetet med det befintliga järnvägsnätet måste emellertid slutföras innan man kastar
sig över nästa infrastrukturprojekt, och det borde inte bli högfartståg utan vägarna.
Underlag: Massmedia
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar