onsdag 2 september 2020

EN STUGÄGARE BERÄTTAR


HUR EN MÖRDARSNIGEL BLEV EN SJÄLVMÖRDARSNIGEL.

Sista dagen i stugan för sommaren brände jag lite trädgårdsskräp i eldningstunnan nere
vid stranden.
När tunnan hunnit bli ordentligt varm ryckte de plötsligt fram ur det fuktiga gräset - en
hel bataljon mördarsniglar med siktet inställt på tunnan.
Ett par centimeter från tunnan sträckte de sig så högt de kunde upp i luften och vaggade
sakta fram och tillbaka som i långsam tillbedjan inför tunnan.
Detta tycktes vara  deras självmordsdans.  Varje snigel "dansade" kanske fem till 
femton sekunder innan de lade sig mot den glödheta tunnan och stekte sig själva till döds!

Varför? De fortsatte att strömma till, dock successivt allt färre, så länge jag bevakade tun-
nan. De vanliga skogssniglarna verkade helt opåverkade.

Det måste ha varit röken som lockade mördarsniglarna till tunnan. Den som kan identi-
fiera vad i röken som hade den effekten och som gjorde mördarsniglarna till självmördar-
sniglar skulle kunna tjäna stora pengar.
 Jag tror jag kan göra mig till tolk för många trädgårdsodlare runt om i vårt land i denna
fråga.

JHK, stugägare


Kommentar:
Jag minns att min morfar brukade berätta om kräftfiske förr i tiden. Man tände helt enkelt
eldar vid stränderna och kräftorna kröp upp ur vattnet och gick mot eldarna. Sedan var 
det bara att plocka dem. Kanske hade röken eller värmen från tunnan samma effekt på 
sniglarna?
Red







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar