fredag 19 oktober 2012

BILTVÄTTEN

En biltvätt går numera lätt som en dans
med datoriserad teknik
 när inte de moderniteterna fanns
blev biltvätt ibland dramatik

Jag körde en gång på en tvättbana in
där borstarna sköttes för hand
därinne jag lämnade folkvagnen min
exakt på en uppmålad rand

En man ifrån macken, en operatör
gick fram till ett skåp med reglage
med högtidlig  uppsyn han borstarna kör
i handskar och prydlig mustasch


Vid sidan och upptill far borstarna runt
och bilen ser ut att bli ren
men översta borsten gör plötsligt en bunt
och faller sen våldsamt i sken

Den lyfter sig upp emot tvättbanans tak
den darrar och tvekar en stund
sen slår den i biltaket ner med ett brak
det hände på någon sekund

Och biltaket bågnar för denna attack
som upprepas ännu en gång
när taket gav med sig och  frontrutan sprack
då mackägarn kommer med språng

Han misshandeln stoppade med ett reglage
tog fram telefonen och svor
åt biträdets inkompetenta blamage
och slår sitt försäkringskontor

Det gick några veckor tills bilen blev klar
det hände jag tänkte ibland
i fortsättningen är det nog bäst att jag tar
och tvättar av bilen för hand







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar