lördag 27 oktober 2012

KALLA KRIGET

Kalla Kriget pågick i Europa från världskrigets slut 1945 fram
till Östblockets sönderfall, som kulminerade i Tysklands
återförening och Sovjetmaktens fall 1990-91.


TAVELFÖRSÄLJAREN

Förtroendet var minimalt
emellan Öst och Väst
och Sverige det var neutralt,
då pågick det som bäst,
det kalla kriget överallt
på tidigt sjuttiotal,
här hos oss det tog gestalt
i mystisk personal.

Från länderna i Öst de kom
att få information
adresser ivrigt samlar dom
på varje chefsperson.
På någon lista fanns jag me´
så ett besök jag fick
utav en tavelnasare
som runt bland husen gick.

Han ringde på och släpptes in
ej anade jag då
att en spion i hallen min
jag hade lyckats få.
En oljemålning köpte jag
betalade med check
hans namn jag glömt till nästa dag
men mitt han fick med bläck.

En tid därefter stod det klart
att många fått besök
så detta var helt uppenbart
ett riktigt kuppförsök.
Så många svenska hem nu fått
skön konst att titta på
att det var del i en komplott
vi fattade ej då.

Ej duger blåa ögon till
försvar av vårat land
i synnerhet mot dom som vill
begagna krigsförband.
Så sens moralen av det här-
släpp ingen över bron
och särskilt om han tavlor bär
för han kan va´ spion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar