tisdag 14 maj 2013

SKRÄCKKABINETTET

Uti lugna och sköna miljöer det sker
knappt man tror att det nånsin kan hända
det var chockartat det som vi senare ser
och det inleds när någon skall tända

fotogenelementet i sovrummet som
vi på vinden i torpet har inrett
när så tändaren åter till storstugan kom
då han hemskheterna just har inlett.

Det var kväll och vi satt framför TV-n och såg
ett program om ett krig i Sahara
våra barn har vi lagt, de i kammaren låg
intet ont de behöver befara.

Kanske kände jag lukten så otrevligt söt
när vi gick uppför trappan till vinden
det var frugan som öppnar och plötsligt hon tjöt
och hon blev riktigt likblek om kinden.

Hela rummet var fullkomligt svart som av sot
långa trådar som spindelväv hängde
uti taket det sitter ett svartmålat klot
det var taklampan, sakta den svängde.

Helt förvisso var detta det värsta jag sett
lika svarta har sängarna blivit
till madam Tussauds hemska skräckkabinett
vi oss plötsligt i natten begivit.

När jag lugnat mig något jag såg att det rök
fotogenelementet var skurken
i vårt sovrum det blivit ett fruktansvärt stök
medan vi hade tittat på burken.

Man kan undra vad eljest som här kunnat ske
om vi tidigt gått upp dit och bäddat
man kan undra vad barnen på morr´on fått se
om ej TV-n oss lyckligtvis räddat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar