onsdag 26 juni 2013

EN STRESSAD PENSIONÄR

Jag går och reparerar
och på mitt liv funderar,
för jämnan finns det något som
nödvändigtvis skall skötas om,
och alltid blir det mera,
det kan jag vidimera.

Med hjälp utav intressen
folk underhåller stressen,
för fritiden skall nyttjas väl
till gagn för både kropp och själ,
för mig mest blir det vården
av hus och hem och gården.

Jag flera hus skall sköta
som regn och vindar nöta,
och bilarna dom skall ses om,
rätt mycket tid går åt för dom,
för annat jag behöver
all tid som kan bli över.

Att klippa gräs och gräva
är sysslor som ju kräva
sin tid av möda och besvär
men till sin karaktär de är
rätt enkel sysselsättning,
ger konditionsförbättring.

Och trappen måste lagas
och skatorna skall jagas,
för dom tar kycklingar och ägg
och sedan läktar jag en vägg,
jag nya holkar spikar
vårt  fågelliv berikar.

Ge hönsen mat och vatten
och vaka över katten,
dräneringen skall bättras på
och rosorna sin gödning få,
nytt tegel uppå taket,
tapet till sovgemaket.

Men jobben blev för många
och kvällarna för långa,
till slut jag måste varva ner,
en ljusning för mig då jag ser,
jag satte mej att rista,
prioriteringslista.

Nåt märkligt med mig händer
jag gör en sak i sänder,
jag plötsligt känner harmoni
i lugn och ro jag ligger i
ja, det är helt fantastiskt
nu är allt kul, ja faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar