måndag 10 juni 2013

UDDA KUNSKAPER

Följande tankeväckande inlägg har ankommit från
vår Dalby-redaktör.

" Bättre börda ej bäres på vägen än kunskap mycken ".
Detta är visdomsord ur Havamal, som ingår i Snorres
isländska Edda. De orden står sig än i dag och borde
stå med eldskrift i pannan på dagens ungdomar.
Jag har under min levnad råkat ut för många situationer
där udda kunskaper varit till stor hjälp och nytta.

Min far var i sin ungdom stamanställd vid Kungliga
Flottan i Karlskrona och avslutade sin karriär som hög-
båtsman, tror jag. Han övergick till det civila livet och
och hamnade så småningom i byggbranchen. Det hade
till följd att när 2: a världskriget bröt ut kallades han in
och befordrades till fänrik i infanteriet. Hans kunskaper
i bl a sprängteknik gjorde att han fick utbilda poliser och
sabotagegrupper i Kalmar. Det handlade om användning
av dynamit, sprängmetoder, säkerhet osv. När kriget var
slut satte egnahemsbyggandet fart i Sverige. Många av
dessa byggare kom då till min far och ville ha hjälp med
 än det ena än det andra. Ofta behövde de hjälp med att
spränga sten och stubbar på sina tomter, så far fick fullt
upp att göra på sin fritid. Som 14-åring fick jag ofta, ibland
under protest, följa med och hjälpa till. På så vis fick jag
lära mig mycket om dynamit, sprängteknik mm.
När jag som vuxen i början på 60-talet arbetade på ett
kraftverksbygge på Filippinerna uppstod ett akut be-
hov av någon som kunde ta hand om och leda spräng-
ningsarbetena på ett av sidouttagen för fyllnadssten
till kraftverksdammen. Jag blev tillfrågad, och jag dam-
made av mina kunskaper och plockade fram en gammal
handbok. Plötsligt var jag chef för den delen av bygget!
Min far brukade alltid med hög stämma ropa " Sii opp,
här ska tändas ", och när skottet gått ropade han "Kom
igen". Jag gjorde likadant i den filippinska djungeln,
till de inföddas stora förvåning. Till skillnad från min
fars enklare stubin och dynamitgubbar laddade jag
med elektriska intervalltändare och upp till ett ton
sprängmedel varje gång.
Dessa mina kunskaper fick jag återigen, 10 år senare,
nytta av vid ett tunnelbygge i de peruanska alperna.
Men detta är en annan historia. Sant är dock att
Havamal hade så rätt, så rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar