fredag 27 juni 2014

DEN SVENSKA SKOLAN. INSÄNDARE

Nu har OECD kommit med en rankinglista igen, som säger sig visa på kvaliteten på
skolutbildningen i ett antal europeiska länder. Under senare år, liksom den här gången, har
Sverige hamnat långt ner på listan. Vad beror nu detta på? Är det alliansen och Björklund
som har fått skolsystemet att haverera?

Tillåt mig komma med en synpunkt i denna, numera så infekterade, fråga.
Jag vill understryka att jag verkligen inte är rasist på något sätt. Jag har ingenting emot att ett
rimligt antal asylsökande tas emot i vårt land.

Vad jag starkt vill vända mig emot är sättet varpå statistiken om utbildningsläget i olika länder
tas fram och de helt felaktiga slutsatser som dras av denna galna statistikhantering.
Få länder i Europa, om ens något, har i förhållande till landets folkmängd tagit emot så många
flyktingar som Sverige. I klasser, såväl på låg- som på mellan- och högstadiet, är antalet barn
med utomsvenska härkomster så stort att de ofta utgör en majoritet i klasserna.
Det är ju allmänt känt, men också förståeligt, att alla dessa barn inte alltid kan tala eller skriva
 svenska särskilt väl. Att de totala studieresultaten påverkas i negativ riktning av detta är ju helt
självklart och borde också så vara för statistikerna inom OECD. Att mot denna bakgrund ägna
sig åt att beräkna medelvärden av studieutfall och sedan dra allmängiltiga och långtgående
slutsatser om utbildningsläget i Sverige verkar ju synnerligen korkat.

Jag ber därför alla som läser dessa rader, fäst inget avseende vid OECD´s så kallade
kartläggning av utbildningens kvalitet i europeiska länder. Allt är trams från början till slut.
Tack för ordet.

Före detta rektor (pensionerad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar