onsdag 25 juni 2014

MATRESA

Följ med på en matresa. Ciceron är Alf Henrikson.

DEN SEGA BIFFEN

På den stora banketten kom jag plötsligt ihåg
att allt kött är hö.
Entrecôten var seg såsom torr timotej där den låg,
kryddad med fågelfrö.
Sammanbiten, energisk och allvarsam
satt jag och tuggade snällt
och det var mig på pricken som hade jag ätit mig fram
genom ett havrefält.

FESTMÅLTID

Helstekt kamel som är fylld med helstekt får
som är fyllt med kokta höns som är fyllda med fisk
som är fylld med hårdkokta ägg är en präktig rätt
på vilken vid bröllop i öknen en hel beduinstam lätt
plägar äta sig mätt.
Tyvärr är det mestadels så att den stora kamelen
är den segaste delen.

SALTREFLEXEN

Många är de som innan de smakar sin mat
griper ett saltkar och saltar rejält på sin föda.
Kockars förmåga att krydda och husmödrars möda
tilltror de icke att göra en rätt delikat.
Stekarnas utsökthet, såsernas levande själ
börjar de måltiden med att salta ihjäl.

KAVIAR

Tyst giver fisken sitt ättelägg
till pris åt kräftor och kockar.
Den värper oss många miljoner ägg
men kacklar aldrig och skrockar.  

Källa: Stångkorv & Bordeaux

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar