söndag 25 februari 2018

BROSCHYREN


Det kom en broschyr från en resebyrå
en morgon, den kommer med posten
det var en novemberdag, ruggig och grå
och gräset var vitt utav frosten.

Med lockande bilder av palmer och hav
av sol och av härliga stränder
en längtan till värmen de bilderna gav
en dragning mot sydliga länder.

Rätt länge jag satt där och drömde mej hän
bestämde mej nästan att åka
då hörs ifrån gården ett skri och ett skrän
för kattan hon slogs med en kråka.

Dom slogs om en råtta som båda vill ha
en skål då med foder fick katten
för råttan den kunde ju kråkan få ta
så ställde jag också ut vatten.

Och blommorna också ju vatten skall ha
och disken skall in i maskinen
dessutom kanhända så borde jag ta
och hissa upp sovrumsgardinen.

Så dyker det upp allehanda bestyr
broschyren jag hinner ej läsa
nån gång kanske kosan mot södern jag styr
men nu har jag ej tid att resa.

Underlag: Eget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar