tisdag 27 februari 2018

RAPPORT FRÅN SHERWOODSKOGEN


Utanför Sherwoodskogen brusar trafiken på de stora vägarna som ligger i närheten. På
söndagar kan det stundtals vara ganska lugnt men på vardagarna fylls vägarna av långtradare
och jäktande människor på väg till eller från sina arbeten. Ibland blir trafiken riktigt
påfrestande. Man ger sig inte ut i trafiken numera om man inte måste.

För några dagar sedan kom ett sådant där tillfälle då vi faktiskt måste ta  bilen och ge oss ut i
trafiken . Vi var några stycken som skulle åka ner till Skåne och vår regionala bloggredaktion
i Höganäs. Det var en lördag eftermiddag och ganska lugnt på vägarna. Väglaget var bra, och
solen sken. Nere i Småland, i Värnamo-Ljungbytrakten, där många vägavsnitt jämväl är
avsedda att vara landningsbanor för flyg, om så skulle behövas i ett krisläge, där kör vi ifatt
en vit Volvo, som masade sig fram med 100-110 km/t.
Vi kör om Volvon, vi hade långt att åka den här
dagen, 40-50 mil, och höll lite mera än de 110,
 som gällde  på det här vägavsnittet.
Förutom Volvon och vår bil syntes inga andra
bilar till. Efter en stund ser vi blåljusen bakom
oss. Vi hade kört om en civilregistrerad polisbil!
Det blev till att stanna, visa körkortet och blåsa
i alkomätaren. Föraren hade körkort, var nykter,
men hade  kört med 124 km/t. Resultatet blev
2000 kr i böter.

Det finns inte mycket att säga om detta.Polisen
har sina regler och bilisterna har bara att följa med
vad som står på skyltarna.
Men när vi kom fram till Höganäs kom vi att tänka på ett besök vi gjort i England för många år sedan, på en RAF-bas. Man visade oss basen på eftermiddagen. Under middagen och senare på kvällen hade vi  talat flyg. Bland annat kom vi också in på detta med civil olydnad.
Och i det sammanhanget  presenterar en av värdarna den oskrivna regel som han menade
gällde för flygdisciplinen inom RAF och som de flesta inofficiellt följde och som domstolarna
också tog hänsyn till:

RULES ARE FOR OBEDIENCE OF FOOLS -  BUT FOR GUIDENCE OF WISE MEN

Man kan naturligtvis fundera över vad som skulle hända om man tillämpade den  här regeln
för biltrafiken hemma. Vad spelar det för roll om man håller lite för hög fart på en motorväg
som är bred som en landningsbana? Varför måste man nödvändigtvis stanna vid ett stopp-
tecken när sikten är fri åt alla håll? Varför får man inte parkera sin bil på ett ställe där man inte
är i vägen för någon eller stör någon annan?
Talar man med poliser om detta får man oftast svaret: Av den enkla anledningen att det finns en
lag eller bestämmelse, och sådana måste alltid följas.

Men det verkliga skälet till att en sådan här lag inte skulle fungera i trafiken är nog främst:
Fråga 100 bilister med körkort vilken kategori de anser sig tillhöra och garanterat 100%
anser sig tillhöra kategorin "wise men". Därför är det lika bra att acceptera polisens synsätt,
bilförare och övriga trafikanter är alla idioter.
Vill någon fuska får han väl göra det om han är beredd att betala vad det kostar. Men moralen
i detta finns det verkligen skäl att ifrågasätta.

Underlag: Funderingar i Sherwoodskogen





1 kommentar:

  1. Hej! Jag tänker att hastighetsgränserna är satta efter väg- och trafikförhållanden och för att hjälpa oss förhindra olyckor. Många säger - oj en polis nu måste jag sakta ner: det tycker jag är larvigt tänk. Värst är när bilar rusar fram även förbi förskolor! Tankar från en glad tant👋

    SvaraRadera