måndag 28 maj 2018
FLUM-SKOLAN
Jan Björklund och Gustaf Fridolin har under lång tid, var och en på sitt håll, målat upp
bilder av den svenska skolan, vad som är bra och vad som är dåligt. De är väl egentligen
bara överens om en sak numera, att det skall vara ordning och reda i klassrummet.
Jan Björklund lanserade en gång uttrycket "flumskolan". Vi tror att han menade
att kraven på grundkunskaper i de olika ämnena har satts på tok för lågt i kursplanerna.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skolan förvandlats på senare år
kunskap ej längre eleverna får
nya honnörsord nu gäller.
Utbildningen skall förståelse ge
ungdomen läras att sammanhang se
kunskapskrav inte man ställer.
Länder och städer och floder och hav
kunskap om sådant förr skolorna gav,
grundkunskap kallar jag detta,
har man ej denna så går man ju bet
skeenden. sammanhang, vad är då det,
kunskapskrav måste man sätta.
Fakta om kungar, om krig och om år
kunskap om det ej eleverna får
de blir historielösa.
Utvecklingar av de mest skilda slag
allt ifrån stenåldern fram till i dag
därpå man timmarna slösa.
Multiplikationstabellerna bör
kunnas perfekt, dock det lärare stör
ingen skall tvingas att rabbla
men när man svårare uppgifter får
grunderna sviktar och illa det går
matten man lyckades schabbla.
Har man blott kunskap så kan man förstå
sådant som hänt, hur det framgent kan gå
ytlighet har inget värde
ofta man märker i dagens debatt
okunnighet, och den tyder på att
inget i skolan man lärde.
Underlag: Eget
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar