söndag 22 juli 2018

STEPPANDE HÖNS


Vi har haft en berättarafton ute i Sherwoodskogen igen. En av de äldre berättade denna
historia från sin barndom i en lite by långt ute på landet någonstans i Sverige.
Han berättade på vanlig prosa. Poesistycket nedan sammanfattar det hela.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
STEPPANDE HÖNS

Kanske tio jag var
och till något jag spar
kapitalet dock ökar ej mera
då jag tänkte som så
alla ungar skall få
se på något jag skall regissera.

För en femöring de
inbjuds att vara me´
det kan ge mej en krona om dagen
ordnar sensationell
underhållning i kväll
på en äng bakom stenen i hagen.

Alla ungarna kom
för en femöring dom
får en plats på parketten vid stenen
denna show blir unik
och den sker till musik
sedan händer det saker på scenen.

Först så tänder jag på
mormors spritkök och så
sätter jag dit en bakplåt på hällen
och en vevgrammofon
har jag med mig som lån
och "Berlinerluft" spelas i kvällen.

Ur en wellpappkartong
tar jag upp på en gång
några unghöns som hamnar på plåten
som nu denna var het
häftig steppdans blir det
till musik från den skrapiga låten.

Många hakor föll ner
på de ungar som ser
denna dans till  berlinermusiken
så det blev en succé
tyckte dom som var me´
så förvisso blev ingen besviken.

Inte var det så snyggt
och mot hönsen rätt styggt
dock så skadas ej någon av dansen
men briljant var idén
med musik och med scen
och jag bättrar på penningbalansen.

Underlag: Eget

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar