måndag 2 juli 2018

TACKBREVET

 

Alf Henrikson behöver knappast någon presentation. Han medverkar ofta med sina
alster i denna blogg. Han anses höra till Sveriges mera betydande författare. Sannolikt
var han också den mest produktive. Under 1900-talets senare hälft medverkade han
i DN och lär skall ha skrivit över 20 000 dagsverser i tidningen, oftast illustrerade av
Arthur Lundqvist eller Björn Berg.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Akademiska studier kom Alf aldrig att bedriva.
Han var i gengäld djupt självlärd inom klassiska
språk och inom historia genom alla tider - och
inom en mängd andra områden.
I ett regeringsbrev från 1987-06-18  tilldelas Alf
en professorstitel. Han gladdes  mycket över detta
och skickade nedanstående tackbrev tillbaka till
Regeringen:

Bromma den 21 juni 1987

Utbildningsdepartementet
Mynttorget 1,  103 33 Stockholm

Betr. Regeringsbeslut 1987-06-18 Nr 39 Dnr 1708/87

Eftersom detta är första gången jag från en regerings sida
officiellt röner personlig utmärkelse och välvilja vet jag
inte riktigt hur man bör bete sig när man säger tack för
sådant. Uppför jag mig månne korrekt om jag härmed 
till statsrådet och chefen för Utbildningsdepartementet
riktar en anhållan att låta alla i ärendet inblandade veta
att gubben blev särdeles glad? 

Vördsamt
Alf Henrikson
professor vorden

Underlag från Alf Henrikson-sällskapet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar