lördag 11 augusti 2018

AGGRESIV ATEISM


För inte så länge sedan ansågs det vara ett närmast vetenskapligt faktum att religionen 
spelat ut sin roll och skulle dö ut. Tron skulle ersättas med vetenskap, myt med sanning 
och religionen, ja, med vad då?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I varje fall inte med vetenskap, säger John Gray, en av vår tids skarpaste civilisationskritiker.
Det som vi kallar religion har inte med vårt behov av kunskap att göra, utan vårt behov av
mening, ett behov som alltid kommer att bestå även om allting kunde förklaras.
Aldrig så mycket vetenskap kan överbrygga gapet mellan fakta och värderingar, mellan det
som är och det som bör vara. Inte heller ge oss
svaret hur vi skall leva våra liv eller lösa konflikter
mellan ett sätt att leva och ett annat. I den meningen
är religion inte nödvändigtvis mera primitivt och
oupplyst som exempelvis konst och poesi.

Likväl har vi det senaste årtiondet fått se framväxten
av en aggresiv religionskritik, ofta på gränsen till
religionsförakt, som inte tycks förstå detta.
Vad dessa nymornade ateister framför allt inte tycks
förstå är att också deras alternativ till vad de menar med religion baserar sig på tro och inte på vetande.Också de som säger att deras alternativ är ett liv styrt av förnuft eller rent av vetenskap
hamnar till sist vid en punkt där, vad de än säger, inte kan bygga på vetande utan måste bygga
på tro. Vad som är förnuftigt för en människa är det
inte alltid för en annan. Och det beror inte på skillna-
der i vetande utan på skillnader i vad människor
sätter värde på och finner meningsfullt.  Ateism är i
det perspektivet inte motsatsen till religion utan bara
en religion av ett annat slag.

Religionsbegreppet har kommit att förknippas med
föreställningar om Gud. Men det finns religioner
utan Gud, liksom det finns former av ateism som
avgudar något annat än Gud, exempelvis Naturen,
Framsteg eller Människan.

Verklig vetenskap har inga anspråk på att ersätta religionen, utan kännetecknas snarare av
vetskapen om vetenskapens gränser. Frågan om gott och ont har inget vetenskapligt svar
utan måste grunda sig på egna värderingar.
De ideologier som under förra århundradet tävlade
om att fylla tomrummet efter "Guds död" banade inte
vägen till det upplysta paradiset utan snarare till det
totalitära samhället.

Det idag mest intoleranta och våldsamma uttrycket för
religiös fanatism, den islamska jihadismen, bygger i
själva verket på ett hopkok av totalitära idéer från
fascismen med totalitära tolkningar av islam.

För den som vill utsätta sig för en både skarpsynt och svartsynt betraktelse över människor
med och utan Gud rekommenderar Göran Rosenberg John Gray till läsning.

Underlag: Göran Rosenberg, författare och medarbetare på Expressens kultursida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar