måndag 6 augusti 2018

BYTA BIL?


Snabb acceleration, mycket effektiva motorer, inget oljud, inga utsläpp. Elbilarna är över-
lägsna bilar med förbränningsmotorer på många sätt.
Det har länge rått enighet om att framtidens bilar drivs med el - men skall den komma från
väte eller batterier? Låt oss jämföra lite.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
VÄTGASBILEN
Räckvidd: minst 70 mil
Tankningstid: några minuter
Problem: få tankstationer och hög produktionskostnad
Vinst: väte kan lagra energi från hållbara energikällor som solceller eller vindkraftverk

Man kan tanka bilen från en tankstation på några minuter. Känn ingen oro för oljepris-
höjningar och annat som regeringen kan hitta på - bilen körs på det vanligaste ämnet i
universum - väte.
Bilen är robust, bränslesnål, motorljudet hörs knappast. Allt som kommer ur avgasröret
är vatten. Antalet tankstationer är få i dagsläget. I Sverige finns 4 stycken, i Gävle,
Stockholm, Göteborg och Mariestad. I Tyskland finns 45.
Vätgasbilen är experternas favoritlösning. Än så länge är bilen dyr. Enligt företaget
Trends kommer vätgasbilen från 2050 att vara den snabbast växande biltypen i världens
samlade bilpark.

BATTERIBILEN
Räckvidd: 20 - 50 mil
Laddningstid: 1 - 12 timmar
Problem: kort räckvidd och lång laddningstid
Vinst: kan utnyttja framtidens elnät så att strömmen alltid utnyttjas så ekonomiskt som
          möjligt.

Ladda bilen om natten när priset är som lägst. Enligt ledande forskare kommer det snart
att vara fullt med batteridrivna bilar på vägarna. Analyser pekar på att en tredjedel av
alla bilar kan vara batteridrivna år 2040. I flera år kan hybridbilar som kör på en
kombination av batterikraft och bränsle förekomma i stora antal i avvaktan på starkare
batterier och därmed ökade räckvidder för batteribilarna. I april 2017 visade försälj-
ningsstatistik att hybridbilar och elbilar ökade lika snabbt.
Till skillnad från vätgasbilar kan batteribilar anslutas direkt till det befintliga elnätet.
Batterierna, elbilarnas akilleshäl, är oftast av litiumtyp. Forskare hoppas att kunna
tredubbla effekten på dessa om några år.
Priserna på batteribilarna sjunker succesivt i takt med att produktionsvolymerna ökar.

HUR SKALL VI VÄLJA
En jämförelse  mellan vätgas- och batteribilen i dagsläget tyder på vinst för batteri-
bilen
- Batterier kör bara på ström och behöver till  skillnad från vätgasbilen ingen speciell
  infrastruktur för laddning
- Det forskas mer på effektivisering av batterier eftersom de har fler användningsområden
  än bränsleceller
- Dagens bränsleceller är inte lika hållbara som batterier och måste därför bytas oftare

Hur blir det med ditt bilbyte?
Får vi i Sherwoodskogen råda tycker vi du skall avvakta. Ligg lågt så länge som möjligt
tills läget har klarnat och priserna på elbilar sjunkit och räckvidderna har ökat. Sedan bör det
bli en batteribil.
Alternativet, om du vill byta bil nu, är nog att kolla på hybridmarknaden. Just nu finns det
relativt gott om billiga hybrider ute på marknaden.

Underlag: Illustrerad Vetenskap nr 12  2018










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar