måndag 17 juni 2019

ETT ANNORLUNDA ÖSTERLEN


Expressens Britta Svensson har från och till bott på Österlen i 20 års tid. Hon gifte sig
med en man från Simrishamn, fick ärva sin svärfars hus och där har hon sedan bott.
Hennes bild av Österlen skiljer sig mycket från den vedertagna. I kåseriets form får
vi ta del av hennes intryck av livet i den här landsänden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" På Österlen ser jag fattigdom och misär", säger hon. Österlen är varken paradis eller
idyll. Det är en fattig landsända. Här upplever jag hisnande vackra stränder, storslagen
natur, pittoreska byar med klängande rosor - och svensk fattigdom.
I alla kommuner som ingår i begreppet Österlen - Ystad, Simrishamn och Tomelilla -
ligger  medianinkomsterna under det svenska genomsnittet. För tio år sen var Tomelilla
Sveriges sjunde fattigaste kommun.
Jag ser fattigdomen och misären hela tiden.
Svensk fattigdom. Jag blev inte särskilt förvånad
när jag fick höra var i Ystad kommun de fem
barnen hölls instängda. Där andra har skrivit
att det märkligt nog har skett mitt i idyllen, på
det  vackra Österlen, ett skånskt paradis, har jag
tvärtom tänkt att det var inte så konstigt att det
hände just här.

Österlen består av två delar: den fina där  stock-
holmarna renoverar gamla hus, och den fattiga där Nordiska motståndsrörelsen lägger
sina flygblad i brevlådorna. Britta Svensson har mest upplevt den senare delen. Hon
berättar  vidare:  I en lågprisaffär vänder jag mig om och tittar på en tvååring som sitter
i kundvagnen bakom mig. Hans ansikte är helt täckt av snor, matrester och vad som ser
ut som flera månader gammal smuts.
Det är inte i  de här miljöerna Ernst
Kirchsteiger har befunnit sig i år när
han restaurerat " En gammal fin skåne-
gård" ett par mil från den gård där 
Ystadsbarnen hölls fångna.

Det kan finnas en annan sorts fattigdom hos de äldre Österlenborna som håller det prydligt
men sällan renoverar. " Jag har inte varit  nere vid sjön på flera år" säger min åldrige 
granne som har fyra kilometer till en strand som slår Waikiki Beach på Hawaii flera 
gånger om.
En annan säger sig inte "varit ner på byn" tre gator längre bort, på länge. Gamlingarnas
hus har bara kallvatten i köket och sprickor i fasaden.

Österlen är platsen där människor är fångna, alldeles nära, ändå så långt från paradiset.
Undrar om de instängda Ystadbarnen någonsin badade i havet?

Underlag: Britta Svensson, Expressen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar