lördag 11 april 2020

ROMANTIK I VERONA


Italienska tidningar och The Times rapporterar om en Romeo & Julia-romans i coronans 
tid. Den utspelar sig i Verona, med balkong och allt.

Den som kan sin William Shakespeare vet förstås att Romeo och Julia träffade varandra
i Verona. Ja, turister där kan än i dag besöka gården och betrakta balkongen där Julia
stod när Romeo bedyrade sin kärlek för henne. Ett par av oss i Sherwoodskogen besökte
Verona för många år sedan och fick till och med gå ut på den här balkongen.



Pesten härjade i Verona när Romeo & Julia utspelade sig. I dag är det coronaviruset
som hemsöker staden.
Invånarna där, precis överallt annars i Italien, är beordrade att hålla sig inomhus.
Men varje kväll klockan sex söker sig många italienare ut på sina balkonger för
att spela musik för varandra och sjunga. Paola Agnelli, 39, och Michele D´Alpaos,
38, bor mitt emot varandra i ett bostadshus i Verona.

TRÄFFAD AV EROS PILAR
Det var musiken som fick Michele att regera och upptäcka Paola en afton. Hon stod 
där på sin balkong, hennes syster spelade violin, Queens, "We are the champions".
- Min syster och jag bor mitt emot på sjunde våningen och det var som en av Eros
pilar, berättar han för brittiska The Times.
Michele kände henne egentligen inte, även
om de bott i samma område i många år. Ett
ansikte som han kände igen, men inte mer
än så, berättar han för Times.
- Jag fick reda på vem Paola var via min syster
som går på samma gym. Jag letade rätt på henne
på Instagram och vi började sända meddelanden
till varandra till tre på morgonen.
- Våra balkonger är för långt ifrån varandra för
att vi skall kunna prata med varandra, men vi samtalar per telefon och tittar på var-
andra. Han har även satt upp ett stort plakat på
taket till huset där han bor där  han skrivit med
stora bokstäver "PAOLA".Det har blivit något
av en lokal turistattraktion.
Michele D´Alpaos vill inte riskera att smitta ner sin
Paola. Så nej, de två har ännu inte träffat varandra,
utan håller två  meters avstånd. De väntar.
- Vår första date blir  när detta är över. Vår relation
är magisk och kan vänta, säger Michele D´Alpaos.

Underlag:Mats Larsson, Expressen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar