måndag 13 april 2020

SPANSK BALKONGKONSERT


SVENSKE ALEX GJORDE IMPROVISERAD TITANIC-KONSERT MED GRANNEN-
HYLLAS VÄRLDEN ÖVER

När Alex Lebron Torrent hörde hur grannen spelade piano på balkongen intill stämde 
han in i musiken med sin saxofon. En dag senare hade miljoner sett klippet från ögon-
blicket som fick grannskapet att jubla.

HAN VAR SÅ BRA PÅ PIANO OCH DÅ KÄNDE JAG ATT JAG VILLE VARA EN DEL
AV DEN MAGIN, SÄGER HAN.

Barcelona är liksom resten av Spanien satt i karantän på grund av det nya coronavirusets
framfart. Med några få undantag är det strängt förbjudet att lämna hemmet.

Därför var det många som blev extra glada i söndags när de hörde Alberto Gestoso spela
piano på sin balkong ett stenkast från Segrada Familia i Barcelona. Bland annat
spelades Céline Dions "My heart will go on" känd från filmen Titanic.

FICK SPONTANKÄNSLA
En av dem som hörde pianot var Alex Lebron Torrent som vuxit upp i Östersund och bott
i  Barcelona de senaste fem åren.
- Jag och min rumskompis hörde hur vår granne satt och spelade piano så vackert. Då
fick jag en spontankänsla att ta saxofonen och spela med honom, säger han.

RÖRDE TILL TÅRAR
Den improviserade konserten fick grannarna att jubla från sina balkonger.

-Det var ett helt fantastiskt ögonblick, hela fasaden exploderade i en stor applåd.
Människor har i efterhand skickat sina egna klipp från det. Man ser hur de sitter och
gråter och ringer sina släktingar för att de också skall få se det

Alex bad sin rumskompis filma och efteråt lade de upp klippet på sociala medier.

-Jag sa till mina kompisar: Fan vad synd, det vore så kul att se hur det såg ut från
grannens perspektiv också. Då hörde plötsligt en gammal kollega av sig, skickade
ett klipp och frågade om det var jag.

Det visade sig att grannen också hade låtit sig filmas från lägenheten. Snart fick
klippet rejäl spridning och  nu får Alex hyllningar från Storbritannien och 
Ecuador.

- Musik är så mycket gemenskap, så mycket glädje. Det är det intressanta med 
mänskligheten, i kristider kommer folk samman, säger Alex Lebron Torrent.

SKA FORTSÄTTA SPELA MED GRANNEN
Nu planerar Alex och hans granne fler balkongspelningar.

- I morgon ska vi spela John Lennons "Imagine" och Jeff Buckleys "Hallelujah"
och på lördag planerar vi en lite längre show.

Underlag: SVT Nyheter







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar