tisdag 4 december 2012

UTOPIER OCH VERKLIGHET

Rätt mycket jag sett utav världen
men ändå jag drömmer ibland
runt jorden i båt göra färden
med avbrott för strandhugg iland.
Ett år eller två, kanske flera
jag satsar väl gärna på det
så länge jag kan navigera
och inte på segling går bet.

Men om ambitionen jag sänker
jag vet vad jag önskar mig då,
jag på Indonesien tänker,
det landet besök skulle få.
På Java och Sumatra, tror jag
där finns nog rätt mycket att se
så till dessa länder nog for jag
och satsar ett halvår på de´.

Om ändå jag önskat för mycket
då vet jag så väl vad jag vill,
med buss då jag reser ett stycke
och stannar i Sydtyskland till.
Jag kan prata tyska, kulturen
den tycker jag är intressant
dessutom jag gillar naturen
och kan kanske spara en slant.

Om inget av det jag kan göra
om utlandet inte jag når
då skall jag med tillförsikt köra
i gamla och uppkörda spår.
Till Nysätter ställer jag färden
och startar väl något projekt
utav alla platser i världen
i Sörmland där trivs jag direkt.

Exempelvis kunde jag bygga
en swimmingpool, sex meter lång
och göra en styrhytt med brygga
till båten som nu är för trång.
En braskamin bör installeras
och trappa till vinden dras opp
och torpet det bör renoveras
tills pengar och tid säger stopp.

Skall mer jag mitt mål reducera
så har jag en liten rabatt,
där kan jag ju blommor plantera
se´n ställa fram mat åt min katt.
Så viktigt att mål formuleras,
en del ganska svåra att nå
om några kan realiseras
tillfreds kan man känna sig då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar