onsdag 30 september 2015

ÄNKAN FRÅN KILKENNY

En man vid namn Claes Nordenskiöld kom på besök till
Sherwoodskogen för en tid sedan, nyss hemkommen
från Kilkenny.  Han berättade den här historien för oss.
Tro den om ni vill.

ÄNKAN I KILKENNY
En dag åkte John och Mick till Kilkenny söder om Dublin
på Irland för att koppla av. Dom hade inte tänkt sig att stanna,
men det blev kväll och dom hade roligt, så de bestämde sig
för att sova över på hotellet i vars bar de satt - inte minst på
grund av den attraktiva änkan och likaledes ägarinnan som de
hade börjat småprata med.
Efter en trevlig kväll gick de till sina rum. men en stund senare
tassade Mick över till änkans rum. Ingen såg honom och han
 återvände till sitt eget rum frampå  morgonkvisten. När de
var på väg därifrån bad änkan att Mick skulle lämna sin adress,
- jag vet att ni båda har skrivit in er i hotelliggaren, viskade
 hon, men jag  vill vara säker på vem som är vem.
 Mick fattade ett snabbt beslut och gav Johns namn
 och adress till änkan.
 Mick hade helt och hållet förträngt Kilkenny, när
 en uppjagad John ringer honom efter ungefär ett år.
- Hallå, Mick! Mick! Du kommer inte att tro mig,
 men nu skall du få höra. Minns du när vi var i
 Kilkenny? Just det, Kilkenny, minns du det? Jag fattar
ingenting. Jag har fått ett brev från en advokat i Kilkenny. Minns du den där snygga änkan
och  hennes hotell som vi bodde på? Det är knappt man tror det är sant. Jag fattar ingenting.
 Advokaten skriver att hon dött och att jag fått ärva hotellet och en massa pengar.
 Otroligt, va?
                                                                     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar