torsdag 22 oktober 2015

FLYGUPPVISNINGEN



                                        DEN GRANDIOSA FLYGUPPVISNINGEN

Sherwoodskogens två Spanienresenärer är hemma igen och alla väskor är uppackade. Det har
blivit dags att sortera intrycken efter resan. Den mest minnesvärda upplevelsen var nog den
flyguppvisning de fick beskåda i luften utanför playorna norr om La Manga.

I tidigare bloggar har vi berättat om en flygdag på Såtenäs i Västergötland, som samma
Sherwoodbor fick bevittna i juli. Den upplevelsen var katastrofalt eländig beroende på att all
vägtrafik runt flygfältet lamslogs helt före och efter uppvisningen. Det blev då åtskilliga
timmars sittande i bilköer. I Spanien var det ordnat så att publiken stod efter stränderna och
och uppvisningarna kunde  då genomföras över
vattnet utanför. Över 100 000 åskådare lär skall
ha bevittnat uppvisningen från första parkett längs
en drygt 5 kilometer lång strandremsa. Eftersom
åskådarna var så utspridda  uppstod inga som helst
trafikproblem trots det höga åskådarantalet.

Det mesta och det bästa Europa, med undantag för
England, kan erbjuda i flyguppvisningsväg visades.
Programmet var synnerligen späckat. Uppvisningarna
tog närmare 4 timmar att genomföra. Många åskådare satt i sköna solstolar på stranden.

Bland andra deltog uppvisnings-
grupperna:
Patruoille de France,
Frecce Tricolori från Italien och
Patrulla Aguila från Spanien.
Patrulla Aspa(ej från Ludgo), en
spansk helikoptergrupp, som
visade att det går alldeles utmärkt
att göra looping med helikoptrar,
 även i förband.

Av de flygplan som visade upp sig kan nämnas:

F-16 Eurofighter, F-18 Hornet, Av-88 Harrier,
Ud-14 Apagafuegos, ett sjöflygplan avsett för
brandbekämpning, särskilt vid skogsbränder.
Härutöver deltog flera enskilda specialflygplan
för konstflygning.
En modig dam stod uppe på vingarna på en
dubbeldäckare under en looping

Det som publiken fascinerades av mest var
den fina förbandsflygning som visades upp i stora
förband, upp till 10 flygplan.
Därnäst var det den perfekta synkronisering som man
visade många prov på. Sedan man delat upp en enhet
återkom de enskilda flygplanen med perfekt precision
och genomförde individuella uppvisningar. Bland
annat kunde man se en enskild medlem i italienarnas
Frecce Tricolori göra en hel looping inverterat, dvs
med huvudet utåt  varvet runt. För att klara detta,
det handlar om 3 till 4 negativa G, krävs att man drar
åt flyghalsduken hårt om halsen innan man börjar.

Moderna uppvisningsflygplan kan släppa ut rök i olika
färger för att förstärka effekterna av uppvisningarna.
Fransmännen italienarna och spanjorerna färgade himlen
med sina respektive nationsfärger
Fransmännen och italienarna tävlade om vem som kunde
rita det vackraste hjärtat i skyn. Nu visade det sig att
båda var  lika duktiga Ett sådant rökhjärta till höger.

Sammantaget  var detta en synnerligen imponerande
flyguppvisning, det bästa som Europa kan visa upp i
dag. Engelsmän och ryssar är också mycket duktiga.
I särklass står emellertid amerikanarna. som har minst
två uppvisningsteam som inte gör annat än tränar inför
flygdagar och liknande.

De modernaste flygplanen imponerar mest på grund av
det fruktansvärda oväsen de alstrar. Med de hastigheter
och den motorstyrka de besitter blir flygbanorna som
regel så vida att flygplanen ofta blir som små prickar,
knappt synliga, tusentals meter upp i skyn.

Sherwoodborna drog iväg hemåt efter uppvisning. Inga
som helst bilköer. Något lomhörda var de nog, men
mycket belåtna med dagen. Lika belåtna var nog inte
fiskmåsarna.
Detta får vara den sista reserapporten från Spanien för den här gången.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar