onsdag 31 augusti 2016

MINNEN FRÅN KRIGET 1939-1945

Vår Dalby-redaktör har gjort en kort semesterresa på
Öland. Om detta berättar han så här:

Under ett kort besök på Öland körde jag förbi ett litet samhälle som hette Gräsgård. Vid en
avtagsväg mot en liten hamn fanns en vägskylt med texten "Mackor med nyfångad stekt
 strömming". En sillamacka! Det vore inte så dumt, tänkte jag och svängde in på den vägen
 och befann mig  strax vid en liten idyllisk hamn på Ölands sydostkust.
Jag slog mig ner på en tom fiskelåda
och njöt av min sillamacka. Jag fick då
syn på en minnessten nere vid kajen och
jag gick dit för att studera den. Den
visade sig vara rest till minne av 10
män i flottans tjänst som omkommit
 i en minolycka 22 november 1941.

Jag stod där en stund och mediterade över
denna tragiska händelse och kom att fundera över hur många svenska sjömän i Marinen
 och i handelsflottan och som omkommit
under andra världskriget, i Östersjön och på andra hav.
De allra flesta fick verkligen
ingen  minnessten rest över sig. Jag beslöt
 mig för att titta lite närmare
på det här och ta fram en del fakta.

GRÄSGÅRDSOLYCKAN
Den svenska styrkan hade till uppgift att ta upp och
desarmera tyska minor som legat i en linje 6 km söderut.
Man hissade upp minorna med en kran från fisketrålaren
Libanon, desarmerade minorna och ställde dom på
fartygsdäcket. Vid olyckstillfället hade två minor fastnat
i varandra, och när den ena skulle hissas upp slog den
andra in i trålarens skrov. Vittnen på andra båtar vittnar om det fasansfulla.

" En rödgul eldsflamma slog upp ur  båten och en fruktansvärd explosion hördes. En svart
pelare av rök och eld sköt upp från den plats där båten befunnit sig. Av Libanon återstod bara
träsplitter, klädtrasor och annan bråte som flöt omkring och mitt bland allt detta desarmerade
minor från Libanons däck." 10 personer omkom, alla 7 på Libanon och 3 på minsveparen
Brämön, som låg strax intill.

ANDRA FARTYGSKATASTROFER
Under andra världskriget sänktes i  Östersjön
inte mindre än 79 svenska handelsfartyg
av tyskarna ett trettiotal av dessa under
krigets första år, trots att vi var neutrala.
Ett 60-tal tyska och ryska krigsfartyg
sänktes växelvis av ryssar och tyskar.
Även flera svenska krigsfartyg sänktes.
Mest omtalad var minsprängningen av
 ubåten Ulven utanför Marstrand, en
händelse som jag som 12-åring minns
mycket starkt,
En av krigets mest barbariska handlingar var
när brittiska Typhoon-plan sänkte
passagerarfartyget Cap Arcona med 7000 frigivna koncentrationslägerfångar ombord,
fångar som räddats av Folke Bernadotte. Detta skedde 3 maj, bara några dagar före krigsslutet.

HÅRSFJÄRDENKATASTROFEN
I dagarna den 17 september är det 75 år sedan en av Flottans värsta katastrofer inträffade 1941
vid Hårsfjärden i Stockholms skärgård. 3 av flottans jagare minsprängdes, det var Klas Uggla,
Klas Horn och Göteborg. Ett trettiotal sjömän omkom. Sjöförklaringen indikerade sabotage
från England, som hade ett stort intresse av att förlama den svenska flottan som regelbundet
eskorterade tyska malmtransporter genom Östersjön.

Under andra världskriget dog cirka 2000 svenska sjömän då ungefär 270 fartyg sänktes.

Källor: Wikipedia och egna forskningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar