tisdag 23 januari 2018

HATTAFFÄREN PÅ PICADILLY



Flygvapnet köpte på 1950-talet 120 stycken Hawker Hunter jaktflygplan från Hawkers i
England . Alla flygplanen skulle flygas hem till Sverige från Hawkers fabriker i Blackpool
av svenska piloter från en flygbas som hette Squires Gate. Det var ibland en äventyrlig
verksamhet under hösten och vintern 1956-57. Alla som genomfört en sådan här hämtning
var välkommen till föreningen som det talas om här nedan.
Episoden som det berättas om är trovärdig, andra medlemmar i den här klubben kan 
intyga att det gick till på det här sättet, även om de inte var med inne i affären.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Liksom många i Sverige jag medlemskap har
i föreningar, ordnar och gillen
så till möten med dessa det händer jag far
mest för samvaron, snapsen och sillen.

Etablerade sällskap med anor det är
håller nogsamt uppå etiketten
annorlunda är klubben där herrarna bär
speciella små hattar med brätten.

För medlemskap har man som krav numro ett
att en Hunter man hämtat från Blackpool
detta flygplan ett ensitsigt överljudsjet
som var utrustat med katapultstol.

Rekryteringen mager av kraven den blev
och ibland väckte klubben förundran
men ett syfte som man ej i stadgarna skrev
var för Huntern gemensam beundran.

Så på mötena pratades bara om flyg
enligt stadgarna då skall man bära
Sherlock Holmes - mössa, skärmad, av rutigt tyg
och vi bar dem till flygningens ära.

Så vid första besöket i London jag gick
till en hattaffär, centralt belägen
jag var osäker på mössans namn så jag fick
några frågor som gör mig förlägen.

Det var sannolikt Londons förnämsta affär
Picadilly var gatuadressen
och butiken den andas förnäm atmosfär
expediten bar förmiddagsdressen.

Som nu tveksam jag va´, expediten han sa´
- Do you want it for hunting, sir?
Jag  förnekar att därtill jag mössan skall ha
- Do you want it for fishing, sir?

Även det jag förnekar, men inser det lär
vara bäst om för frågor jag duckar,
jag får pröva och säga precis som det är
- No, I want it for drinking, jag suckar.

Ja, han log faktiskt matt och han hittar en hatt
med en skärm både fram och därbak
jag fick lära mig, deerstoker, hette min skatt
och till Blackpool jag for med min sak.

Underlag: Självupplevt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar