fredag 12 januari 2018

SKÄRMASKINEN


En av oss bofasta i Sherwoodskogen har varit flygare under sitt yrkesverksamma liv.
Han har många historier att berätta från den tiden. Många av dessa är riktigt spännande
och man undrar ibland om dom är helt sanna. Den historia som berättas nedan är
garanterat sann, det var många som var med när det hände.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag gav min fru en skärmaskin
till julklapp något år
den var av rostfritt stål och fin
i köket nu den står.
I denna skivor snyggt man skär
av korv och kött och bröd
en gång uti en sådan där
jag nästan mött min död.

Vi flög en natt, jag satt längst bak
uti ett skolflygplan
då plötsligt hörs ett våldsamt brak
och någon skriker - fan!
Vi stod och väntade på start
när någon bakifrån
kör in i oss  med väldig fart
från motorn hörs ett dån.


Propellern, som en skärmaskin
vårt plan då tuggar upp
i radion hör jag några skrin,
den närmar sig min kropp.
Nu är det slut, så tänkte jag
men bakom stolen min
där fanns ett kraftigt flygplansstag
där skar propellern in.

Och som ett under kör den fast
i balken med ett knak
jag lossar remmarna i hast
och hoppar ur därbak.
Vårt plan var slaktat ända dit
till platsen där jag satt
men mörkret dolde jag var vit
och rätt ordentligt matt.

Så räddningsstyrkan kommer ut
och sprutar ut sitt skum
affären fick ett lyckligt slut
tack vare några tum.
Förträngningsmekanismerna
fick jobba några da´r
så de mentala schismerna
de har jag inte kvar.

Underlag: Självupplevt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar