fredag 12 oktober 2018

DIESELTJUVEN - EN EPILOG


För några veckor sedan presenterades i denna blogg den sorglustiga historien om diesel-
tjuven som blev tagen på bar gärning och senare på natten blev övermannad och bunden
av två raska män på Ekerö utanför Stockholm, Den enes namn var Niklas Krämer.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Åklagaren i målet menade emellertid att deras gripande av tjuven ägde rum för lång tid efter
stölden, det handlade om ett par timmar, och avsåg därför åtala de två för olaga frihetsberövan-
de. Tjuven har erkänt och sedan släppts och har därefter inte avhörts. Någon rättslig påföljd
tycks tjuven därför inte behöva riskera. De två som grep honom riskerar däremot straff.

Krimonologen Leif G W Persson har nu börjat
intressera sig för den här historien.
" De gör båda vad de har rätt att göra. Jag blev
spontant och folkligt upprörd när jag hörde om
åtalet", säger han till Aftonbladet.
"Fälls Niklas Krämer och hans kollega  kan det
vänta med både böter och rättegångskostnader",
säger Leif G W. "Eftersom jag har gott om pengar
betalar jag gärna advokat och deras eventuella
böter. Jag tycker att de gjorde ett bra ingripande.
All heder åt dem. Jag hade gjort likadant. Tjuven
var sannolikt där för att försörja sig på dieselstölder.
De använde inget övervåld. De har inte slagit honom
med något verktyg. De har brottat ner honom och
sedan satt buntband på honom".

Niklas Krämer själv är väldigt glad över stödet från Leif G W Persson."Känslan när man
får höra G W:s   uttalande är härlig", kommenterar han.

Underlag: Petter Jennervall, Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar