torsdag 1 november 2018

PLOMMONSKÖRDEN

En av de vuxna i Sherwoodskogen berättade en kväll historien om sin fantastiska 
plommonskörd ett år.
Han betonade starkt att detta hände för över femtio år sedan. Numera, och kanske
inte heller då, var det tillåtet att ägna sig åt sådan verksamhet som bilden ovan visar. Men
preskriptionstiden är överskriden för länge sedan så alla inblandade kan känna sig lugna.
En snarlik apparat står sedan länge på Vin- och Spritmuséet. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plommonskörden

Vi har en gammal plommonhäck på landet
om bina jobbat flitigt kanske kan det
bli ganska mycket frukt
som blir min basprodukt
vid vintillverkning, så av must då rann det.

Men vinberedningen den plommonhösten
den visade det fanns behov av just en
behållare rätt stor
så jag till skroten for,
en zinkbalja var allt jag fann till musten.

I baljan samlade jag all ingressen
med jäst och socker startas jäsprocessen
men om det vin skall bli
det måste hällas i
ett kärl med jäsrör, detta är finessen. 

I baljan fick det ligga några dagar
jag under tiden kärl och jäsrör jagar
Då av en vän jag hör
" Du faktiskt nu förstör
all must i baljan, jag faktiskt det beklagar,

för odrickbar din plommonmust har blivit
ur baljan fruktsyran metallen drivit,
du zinkförgiftning får
om nu du tar en tår,
den risken jag sett många har beskrivit".

Allt jobb med plommonskörden var förgäves,
vad gör man med en giftbrygd? Nergräves?
Då säger min kamrat,
"kom hem med dina fat,
för jag har just den apparat som kräves."

Så jag for dit med gift i plommonmusten
han kokar den och fabricerar trösten,
så nederlaget blev
en framgång och jag klev
i källar´n ner med kraftig dryck den hösten.

Underlag: Eget









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar