söndag 12 januari 2020

VÄRDELÖS KLIMATPOLITIK


FOLKET HAR UTSETT  KLIMATPOLITIKEN TILL ÅRETS VÄRSTA SLÖSERI MED
SKATTEMEDEL, ENLIGT RESULTATET AV EN TÄVLING SOM GENOMFÖRTS  AV SLÖSERI-OMBUDSMANNEN.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När Johan Gustafsson i Expressen påtalar detta för miljöminister Isabella Lövin blir han
beskylld för att sprida " alternativa fakta".

Sanningen är att om utsläppen har minskat eller ökat beror helt på hur man mäter.
Klimatministern hänvisar till naturvårdsverkets siffror som i december visade att
utsläppen minskat med 1,8 % under 2018.
Problemet är bara att myndigheten räknar på ett nytt sätt vilket påverkar jämför-
barheten. De preliminära siffrorna som kom ett halvår tidigare visade att utsläppen 
ökade med 0,9 % under samma period. I oktober presenterade myndigheten
statistik för 2019 som visade att utsläppen ökat med 3,4 % under det andra kvartalet
jämfört med samma period året innan. Men det är inte detta som är det viktigaste. 
Regeringens klimatpolitik har kostat många miljarder men har inte haft någon effekt
på utsläppen. Trots att anslagen till klimat och miljö har fördubblats sedan regeringen
tillträdde 2014 minskar inte utsläppen längre som de har gjort under större delen av
2000-talet.
Förklaringen är att regeringens klimatpolitik är ineffektiv. I stort sett varenda satsning
som regeringen gjort på klimatområdet har dömts ut av regeringens egna expert-
myndigheter.

När regeringens så kallade klimatkliv infördes skrev Konjunkturinstitutet att det riske-
rar att bli "ett kostsamt slag i luften".
Förra året konstaterade riksrevisorn Helena Lindberg att "klimatklivets kostnader per 
 kilo växthusgasutsläpp har varit höga."  Riksrevisionen tillägger att närmare hälften av 
de åtgärder som fått pengar hade blivit av även om miljardstödet inte funnits.  

I samma granskning tittade Riksrevisionen även på stödet till elbilar och konstaterade
att kostnaderna för att minska utsläppen med subventionerade miljöbilar är mång-
dubbelt högre än mer effektiva åtgärder som EU:s utsläppssystem ETS. Med dagens
pris får man 35 gånger större effekt med ETS än om man satsar på subventionerade 
bilar. Trots det räknar regeringen med att bara i år betala ut 1,8 miljarder i klimat-
bonus till miljöbilar. Ett annat problem med dessa är att många som fått stöd rullar
i andra länder. Var tredje elbil exporteras nämligen till länder som Norge bara inom 
något år. Det är knappast klok klimatpolitik att exportera subventionerade elbilar
till oljelandet Norge.

Energimyndigheten uppmanade redan 2014 regeringen att upphöra med subvention-
erna av solel, men regeringen valde i stället att mångdubbla stödet. Såväl Konjunk-
turinstitutet som Riksrevisionsverket har avrått regeringen från betala ut detta stöd 
eftersom det inte är kostnadseffektivt. Men regeringen bortser från sina expertmynd-
igheter och fortsätter att betala ut miljarder.

Det finns många flera exempel på regeringens dumhet och oförmåga, elcyklar,
betald klimatångestterapi och de planerade höghastighetstågen är några. 

Man frågar sig hur länge denna ansvarslösa verksamhet skall få fortsätta. Stats-
kassan töms på miljarder till ingen nytta. Nu om någonsin borde oppositions-
partierna ingripa. Men dessvärre är det ganska tyst på den sidan.

Underlag: Johan Gustafsson, Expressen m fl.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar