måndag 23 september 2013

ALBERT ENGSTRÖM


HAN GAV OSS EN FOLKSJÄL

Albert Engström levde 1869-1940.
Frågan är om någon skämttecknare någonstans i världen i så hög grad
begåvat en hel befolkning med en tacksamt anammad folksjäl som
Albert Engström gav svenskarna. Hans smålandsbönder, rospiggar
och kolingar är en blandning av realistisk återgivning och smickrande
självporträtt. Genom Albert Engströms mer eller mindre ironiska
självöverskattning har vi alla stigit i vår egen aktning. Härstammar vi
inte från djärva individualister, fria män, som tar sej en jävel och känner
sig som människor, som är repliksnabba och dräpande mot länsmän,
präster och annan överhet, som arbetar när det roar oss och slår dank
på gediget allvar, som räds varken döden eller faen...
Även om vi skulle råka vara byråkrater eller
grosshandlare, pampar eller socialfall, så känner
vi innerst inne en levnadsglad koling, en törstig
rospigg eller en knipslug smålänning. Och vår
andlige skapare är Albert Engström.
Ett sådant intryck på alla svenskar har
bara Bellman före och Evert Taube efter
Albert Engström gjort.
Det var Carl Larsson, som i egenskap av
föreståndare för målarskolan Valand i
Göteborg först uppmuntrade honom. Han
kom till Stockholm fast besluten att slå igenom
som skämttecknare. Han ratades av Kasper
men knöts fast till Söndags-Nisse 1894-96,
innan hans vänner hjälpte honom att starta
Strix. Här blev han både tecknare, författare
och folkuppfostrare efter egna linjer. Här
skapades basen till hans konst och böcker.
Han lyckades förena en bohemtillvaro med
hårt arbete, han lyckades leva större delen av
sitt liv bland rospiggarna i Grisslehamn och
ändå behålla en dominerande ställning i huvud-
stadens tongivande kretsar. Han blev en frestande
och farlig förebild för flera generationer svenska
konstnärer. Ungefär fram till 1924 varade den
festliga delen av levnadssagan. Sedan hade även
Albert Engström  stelnat till en institution.
Han blev professor vid Konstakademien och
en av de aderton, han blev hedersdoktor och
orakel. Han blev gammal, trött och blind.
Men i sin mannakrafts dagar kom han oss närmare
med pensel och penna än någon annan konstnär
förmått.

Källor: Alla våra skämttecknare av Sten Möllerström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar