besvärligt. Det finns nästan för mycket att se. Man måste dela in regionerna
Från Florens kan man utforska Pisa och Chiantis landsbygd söderut.
Från Sienna kan man besöka mängder av bergsstäder som Volterra, Pienze,
Multipunciano och från Perugia i Umbrien är det inte så långt till Assis.den
helige Franciskus födelseort.
För andra gången utforskade vi härom veckan de här trakterna och fann
snart att mångdubbelt mera tid hade behövts bara för ett ytligt studium
av allt som var värt att se, från etruskernas tid ca 800 år f Kr, fram till 1200-
1400-talet.
Resan gav många bestående minnen, som vi dokumenterat på hundratalsbilder. Ett mindre angenämt minne är vad det innebar att ta sig från
Sverige till Italien, Pisa i det här fallet.
RYAN AIR
Vi bor så till i Sverige att det är mycket enkelt för oss att
utnyttja de flygförbindelser som finns att tillgå från Skavsta
utanför Nyköping och då måste det faktiskt som regel bli
Ryan Air. I sin marknadsföring vill bolaget framstå som det
ledande lågprisflygbolaget i Sverige. Deras annonser kan
många gånger te sig lockande. I vårt fall angavs att biljetter
för två personer ToR Pisa skulle kosta "från 1816 kr". Det
förefaller onekligen som billigt och många bokar säkert resor
utan att se sig för ordentligt. I vårt fall hamnade sluträkningen
på nästan det dubbla beloppet. Det beror på att Ryan Air
lägger på avgifter för det mesta:
- Skatter, avgifter och kostnader (???) 491 kr
-EU 261-påslag 104 kr
-Avg incheckning via Internet 292 kr
-ETS-pålägg 11 kr
-Administrationsavgift 292 kr
-Avg för prioriterad ombordstigning 292 kr
-Kreditkortsavgift 66 kr
Hade vi sedan checkat in en resväska hade det kostat
ytterligare ett par hundra kronor.
Man annonserar alltså med biljetter som kostar "från 1816"
kr, när de i själva verket kostar närmare det dubbla. Det
kanske ändå är billigt, vad vet jag, men det är inte heder-
lig marknadsföring.
I ovanstående lista på extra kostnader ingick "prioriterad
ombordstigning" Det innebär att man får gå ombord på
flygplanet före det flertal som inte betalt denna avgift.
Men hur fungerar detta i praktiken vid många flygplatser?
och sätta sig i den buss som står utanför och som skall
transportera passagerarna till flygplanet. Bussen avgår
när den är fullsatt. Den kör ut till flygplanet och de så
kallade prioriterade passagerarna hamnar oftast längst
bak bak i kön bakom alla raska, ryggsäcksbärande
ungdomar. Förvisso finns det plats i flygplanet för
alla, men att sälja prioriterd ombordstigning framstår
faktiskt som ett stort skämt, egentligen är det bedrägligt.
Men bortsett ifrån alla dessa otrevligheter var det en mycket
lyckad resa till Italien. Vi kommer kanske att göra om den,
men då med ett annat flygbolag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar